ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Färre stopp med sms:ande robotar

Ola Jacobsen · 10 Okt 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Automatiserad svetsning av en Saab på fabriken i Trollhättan. 

Automatiserad svetsning av en Saab på fabriken i Trollhättan.  Foto: Fredrik Persson/scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

HÄLSOKONTROLL. Produktionsstopp till följd av trasiga industrirobotar orsakar stora kostnader för tillverkningsindustrin. Nu ska IT göra robotarna smartare och friskare. Via gsm och internet ska de kunna prata med varandra och själva söka hjälp på internet – innan de går sönder.

Restid för serviceteknikerna och tid för felsökning gör att en fabrik i dag kan bli stående i allt från timmar till dygn när en robot går sönder.

ABB är en av världens största tillverkare av industrirobotar. Deras bot mot trasiga robotar heter remote service och bygger på att en motsvarighet till flygets svarta låda installeras på roboten. När något börjar gå sönder skickas information från robotens styrsystem via ett gsm-modem till ABB:s centrala servrar som skickar sms till den närmaste av företagets 1 200 servicetekniker.

Teknikern kan felsöka direkt via internet och hinna åtgärda problemet på distans innan det har lett till ett stopp. – För många kunder är varje minut av stillestånd dyrbar, och de behöver service snabbare än vad lokala servicetekniker normalt kan ge. Teknikerna har ju restid att räkna med, i värsta fall uppåt 100 mil, säger Dominique Blanc, produktchef på ABB.Systemet har ännu inte börjat säljas i Sverige men i Tyskland, Storbritannien och USA håller flera system på att installeras.

En rundringning till stora robotanvändare i Sverige visar att fjärrservicen fyller ett viktigt hål. – Det sparar ju massa felsökningar om robotarna sköter det själva. Man slipper också en massa besök och resor. Det har varit felsökningar tidigare som har tagit mycket tid och kraft, säger Tore Lindberg, underhållschef på GM Powertrain.

Även Volvo är positiva.– Jag tror att det kan vara ett sätt att snabbare komma i kontakt med expertis. Det kan också ge oss möjligheten att få en framförhållning, en tidig varning när något håller på att ge upp, säger Bengt Svensson, underhållschef, Volvo Cars i Torslanda med omkring 1 000 robotar i produktionen.

•• Tror du att maskinerna kommer att ta över helt?– Nej, till syvende och sist är det den mänskliga kompetensen som står för analyserna bakom alla sådana här system, säger Bengt Svensson.

klar

Artikellänk är kopierad

Ola Jacobsen
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro