ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Fattighus med reklam kan lösa boendekrisen

Moa Kärnstrand · 23 Maj 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
– Vi ville leka med tanken på ett reklamfinansierat hus. Vi var nyfikna på hur samhället reagerar på idén, säger Per Bäckström. 

– Vi ville leka med tanken på ett reklamfinansierat hus. Vi var nyfikna på hur samhället reagerar på idén, säger Per Bäckström.  Foto: Christina Blom


klar

Artikellänk är kopierad

KLICKA FÖR STÖRRE BILD
KLICKA FÖR STÖRRE BILD

Att fixa lya är dyrt och lägenheterna i storstäderna är alltför få. Men kan du tänka dig ett eget hus med reklam på fasaden?Då kan det här vara alternativet för dig. Fyra kvadratmeter med allt du behöver inhyst i ett flyttbart hus.

Det är fem studenter på Högskolan för design- och konsthantverk, HDK, som arbetat fram idén till Fattighus – det första reklamfinansierade boendet.– Vi funderade på vad som skulle kunna förändra bostadssituationen för dem som inte har det så gott ställt och då kom vi på den här idén, säger Per Bäckström.

Tanken är att huset ska vara gratis och finansieras av företag som använder fasaden som annonspelare.

Studenterna vet inte om de vill göra verklighet av idé, men tror att Fattighus kan bli ett alternativ i framtiden.– Ja, vi måste ju hitta en lösning på bostadsbristen, säger Per Bäckström.

klar

Artikellänk är kopierad

Moa Kärnstrand
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro