ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Fem tips för att lyckas med din träning

Petra Axlund-Stegman · 21 Aug 2011
Uppdaterad 21 Aug 2011

Inre målbilder och visualisering, det låter kanske komplicerat och flummigt. Men det kan hjälpa dig att nå höstens vikt- och träningsmål.

klar

Artikellänk är kopierad

Personlige tränaren Gyula Brecsenyi hjälper Patrik Ekstrand med träningen.
Personlige tränaren Gyula Brecsenyi hjälper Patrik Ekstrand med träningen.

Det är inte bara elitidrottare som har nytta av målbilder. Även en helt vanlig nybörjare och träningsamatör kan lättare komma upp ur soffan och få handen ur chipspåsen om man tydligt vet vad man vill och varför. – Har du inga mål vet du inte var du är på väg, och kommer förmodligen aldrig komma dit heller, säger Gyula Bercsenyi, personlig tränare och grundare av lifeportalen.se.

Gyulas tips

Gör en karta 1    Skriv ner dina mål på papper. Då blir de tydligare och du ser svart på vitt vad du vill och hur du ska komma dit. Det blir som en ”karta” till målet.Skapa delmål 2    Ju högre mål du har desto viktigare är det med små delmål. Når du det inte måste du stanna upp, analysera vad som gick fel och korrigera det. Konkretisera 3    Var konkret. Att ”orka gå i trappor utan att få andnöd” är rätt luddigt. ”Att få bättre kondition” som mål är det mer konkret och du kommer orka gå i trappor på köpet.  Se målet framför dig 4    Ordet visualisera är egentligen bara ett fint ord för att dagdrömma. Att visualisera är att känna hur det kommer att kännas. Om du hamnar i en svacka kan visualisering hjälpa dig tillbaka.Belöning motiverar 5    Belöna dig själv och fira när du når ett delmål, det håller din motivation på topp. Kom på kalorifria belöningar som massage eller shoppingrunda. 

klar

Artikellänk är kopierad

Petra Axlund-Stegman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro