ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

FIN Försvunnet bagage

Stockholm Katarina Arnstad · 10 Apr 2007
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Varje år försenas drygt 5,6 miljoner resväskor från flygbolagen. Åttiofem procent av väskorna återfinns dock inom 48 timmar. Av SAS tjugofem miljoner resenärer förra året anmälde cirka en procent - 250 000 - att deras bagage försvunnit helt. När det gäller försenade väskor är British Airways klart sämst, enligt statistik från AEA (Association of European Airlines). 23 resväskor räknat per 1 0000 passagerare försenades förra året. Genomsnittet för 24 flygbolag är 15,7 försenade bagage per 1 000 passagerare vilket blir drygt 5,6 miljoner väskor. För SAS resenärer försvann 13.3 bagage per 1 000 passagerare förra året. -Vi kan bli bättre men förra sommaren hade vi problem med inställda flyg och dåligt väder, säger Ulrika Fager på SAS pressavdelning. Bäst i test är Air Malta med 4,4 antal försenade bagage per 1 000 passagerare. Det är vanligt att väskor kommer bort och försenas vid transferflygningar. Det är flygbolagen som är ansvariga för bagaget. Konsumenternas försäkringsbyrå får in en hel del klagomål från resenärer som anser sig nonchalant behandlade av försäkringsbolagen när de vill ha ersättning för försenat eller förlorat gods. -Det är besvärligt för försäkringstagare som anmäler en skada när skaderegleringen drar ut på tiden. Ibland kan det bero på att försäringsbolaget gör en utredning för att kontrollera att det inte rör sig om ett försök till försäkringsbedrägeri, säger Camilla Bratt, rådgivare på Konsumenternas försäkringsbyrå. Hon tycker att försäkringsbolagen slarvar med att motivera sina ersättningsbeslut. -Ofta betalar man ut en klumpsumma utan att tala om hur man har räknat. Om jag haft en svindyr Armanikostym i resväskan, får jag ersättning för den? -Då måste du kunna verifiera med foton eller kvittion eller på annat sätt kunna visa att du verkligen hade en sådan, säger Camilla Bratt. För att förhindra försäkringsbedrägerier har alla bolagen ett gemensamt skaderegister där man kan se om en viss person blir av med en Armanikostym vid varje resa. Då är det inte troligt att ersättning utgår. KATARINA ARNSTAD ELMBLAD [email protected]

*Enligt luftfartslagen är det flygbolaget som ansvarar för din väska. Flygbolag och försäkringsbolag kräver i regel att bagaget ska ha varit försenat i 14 dagar för att resenären ska kunna begära ersättning för förlorat gods.

*Det vanligaste är att flygbolaget rekommenderar resenären att kontakta sitt försäkringsbolag där ersättningen är bättre. Hemförsäkringen täcker i regel försenat och förlorat bagage, i vissa fall krävs tilläggsförsäkring. Hör med ditt försäkringsbolag.

*Flygbolagen/försäkringsbolagen ersätter innehållet i bagaget samt väskan, dock inget stöldbegärligt som smycken eller elektronisk utrustning.

*Om bagaget inte infinner sig samtidigt som du landar ska du anmäla detta till flygplatsens ankomstservice där en internationell sökning sker efter ditt bagage. Du kan i väntan på att bagaget kommer tillrätta få ersättning för att inhandla kläder och hygienartiklar. Spara kvitton. 85 procent av allt försenat bagage återfins inom 48 timmar.

Märk bagaget med namn, adress och ankomstort.

När du köper resväska, välj en udda, som stickar av från mängden, då är den lättare att hitta.

Antal bagage som är borta när flyget når sin destination, 2006, enligt statistik från AEA, Association of European Airlines.

Flygbolag Försvunnet bagage/ 1 000 passagerare

British Airways 23 TAP 21 Lufthansa 18,1 Air France 16,6 Alitalia 16,5

Bästa bolagen: Air Malta 4,4 Turkish Airlines 4.7 Air one 8. 1 Tarom Romanian 8,3 Malev Hungarian 8,9

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Katarina Arnstad
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro