ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

FINANS tvåa Disney bryter med mcdonalds

Stockholm Peter Herkel · 10 Maj 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Disney avbryter sitt tioåriga samarbete med McDonalds efter sommaren. Det blir därmed inga fler Disneyfigurer i hamburgerkedjans menyer. Orsaken till att de två megaföretagen går skilda vägar är att Disney har tröttnat på McDonalds onyttiga produkter. Man vill helt enkelt inte förknippas med ett företag som bidrar till att barn drabbas av fetma, skriver Los Angeles Times. Den amerikanska tidningen menar att Disney påverkats av den kritikerstorm som drabbade McDonalds efter Morgan Spurlocks film ”Supersize me” och Erik Schlossers bok ”Snabbmatslandet”. Men McDonalds svenska presschef Birgitta Mossberg hävdar att uppbrottet var ömsesidigt och att företagen ska fortsätta att samarbeta på andra sätt. – Men vi vill även kunna arbeta med andra aktörer på marknaden, säger hon.

Fakta Så samarbetar storföretagen McDonalds marknadsför Disneys långfilmer gratis. I Happy meal-boxen finns reklamleksaker som riktar sig mot barn. Disney beräknas ha tjänat över 1 miljard dollar på samarbetet. /Peter Herkel

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Peter Herkel
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro