ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Fler gallerior slåss om färre kunder

Andreas Nordh · 13 Dec 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Anne-Marie Flood på konsultbolaget Experian tror att shoppinggalleriorna måste profilera sig. 

Anne-Marie Flood på konsultbolaget Experian tror att shoppinggalleriorna måste profilera sig.  Foto: Henry Lundholm


klar

Artikellänk är kopierad

Ett första tecken på en vikande konjunktur är att shoppinggalleriorna går allt knackigare. Det råder handelskrig i storstäderna efter en hotande överetablering av gallerior. Bästa vapnet för överlevnad är en klar särprägel. – Marknaden är inte homogen. Det går att hitta sätt att nischa sig mer, säger Anne-Marie Flood på konsultbolaget Experian.

I Göteborg planeras en ökning av externa handelsplatser till en yta av 250 000 kvadratmeter. I Malmö är motsvarande siffra cirka 140 000 kvadratmeter.

I Stockholmsområdet planeras 17 nya handelsplatser till en yta av 350 000 kvadratmeter. Det är en ökning av externhandelns ytor med 40 procent.– Det går inte att jämföra med ökningen i befolkning eller konsumtion. Om galleriorna ska ha en sådan lönsamhet som krävs kommer det att saknas 3,5 miljarder kronor.

Förlorarna, tror Anne-Marie Flood, blir små köpcentrum som saknar medel att marknadsföra sig.

Ett sätt för köpcentrumen att säkra sin position är att vara lyhörda.– Det kan vara allt från att införa barnomsorg i gallerian till att hjälpa till med att lasta bilen.

Ett annat sätt är att profilera utbudet.– Man kan till exempel utmärka sig för äldre eller för träningsintresserade. Eller varför inte ett köpcentrum med bara Krav- och Rättvisemärkta produkter? säger Anne-Marie Flood.

klar

Artikellänk är kopierad

Andreas Nordh
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro