ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Fler handlade under black friday: "Växer som koncept"

Valerie Kaspersen · 24 Nov 2018
Uppdaterad 24 Nov 2018
I framtiden tror Viveka Söderbäck att konsumenter kommer ställa högre krav när det gäller onlineshopping.

I framtiden tror Viveka Söderbäck att konsumenter kommer ställa högre krav när det gäller onlineshopping. Foto: Klarna/ Wikimedia commons/ Johan Jönsson


Black friday är över. Trots att rean inte var så stor som många hoppades på, handlade fler människor under dagen än föregående år.

klar

Artikellänk är kopierad

Klarna och Prisjakt har sammanställt statistik från årets black friday som visar på att readagen både var rekordartad och likvärdig mot tidigare år.

Den genomsnittliga prisnedgången i år var snarlik den under 2017, ungefär 12 procent, enligt Prisjakt. Trots det var köpsuget starkt hos konsumenterna.

– Black friday växer som koncept och jag tror att allt fler planerar att förlägga sina köp till den här veckan eller fredagen specifikt. Med väldigt stor sannolikhet hade din favoritbutik rea, skriver Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, till Metro.

Samtidigt som fler har shoppat under black friday har en motståndsrörelse vuxit fram, en trend Viveka Söderbäck tror kommer växa.

– Precis som med andra rörelser som växer sig starka så uppstår det ofta en motreaktion. I år har vi sett hur många handlare och organisationer använt black friday för att lyfta miljö- och överkonsumtionsfrågor. Det tror jag vi kommer se ännu mer av nästa år. En annan trend är att black friday börjat spridas ut över det som kallas black week, med erbjudanden hela veckan, säger hon och fortsätter:

– Och en tredje trend är att julhandeln i allt större utsträckning sker den här veckan. Förra året handlade vi nästan lika mycket den här veckan som de första tre veckorna i december tillsammans.

I framtiden tror Viveka Söderbäck att konsumenter kommer ställa högre krav när det gäller onlineshopping.

– Folk blir nog mer medvetna om vad de konsumerar och kanske planerar sina köp i högre utsträckning. I övrigt tror jag att konsumenter kommer ställa högre krav på att shoppingen online ska vara smidig med friktionslösa betalningssätt, tydlig överblick över ens köp med enkla returmöjligheter, leveransinformation och så vidare.

pil
Fakta: Statistik för årets black friday

Black friday: Procentuell ökning i omsättning mot 2017: 31 % (Köp med Klarnas betalningslösningar)

Black friday: Procentuell ökning i trafik (klick ut) mot 2017: 21 % (Prisjakt)

Andel varor som gick ner i pris 2018: 49 % (Prisjakt) (jämfört med black friday 2017: 51 %)

Snittrabatten 2018: 12 % (Prisjakt) (jämfört med black friday 2017: 11 %)

Andel varor som gick upp i pris 2018: 20 % (Prisjakt) (jämfört med black friday 2017: 21 %)

Mest populära klockslaget att handla enligt Klarna: 21.00-22

Populäraste varorna (köpintresse) på Prisjakt under black friday:

Nintendo Switch

Apple AirPods

Samsung Galaxy S9 SM-G960F/DS 64GB

Åldersgrupp med störst ökning jämfört med fjolåret:

Män: 18-25 (Klarna)

Kvinnor: 18-25 (Klarna)

Åldersgrupp med störst ökning jämfört med en genomsnittlig dag:

Män: 66+ (Klarna)

Kvinnor: 66+ (Klarna)

Kategori** med störst ökning jämfört med fjolåret: Mode och skönhet (Klarna)

Mest populära kategori** jämfört med en genomsnittlig dag: Elektronik (Klarna)

Källa: Källa: Klarna och Prisjakt

klar

Artikellänk är kopierad

Valerie Kaspersen
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro