ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Fler konsumenter tar oberoende hjälp

TT · 3 Maj 2016
Uppdaterad 11 Jan 2017
Konsumentverkets tjänst Hallå konsument hanterade 64 000 ärenden under sitt första år.

Konsumentverkets tjänst Hallå konsument hanterade 64 000 ärenden under sitt första år. Foto: Patrik Lundin / SvD / TT


klar

Artikellänk är kopierad

Konsumentverkets nya upplysningstjänst Hallå konsument har lett till att fler svenskar tar oberoende hjälp i frågor som rör varor och tjänster.

Konsumentverkets sammanställning visar att totalt 168 000 konsumentärenden hanterades av olika instanser under 2015, vilket är 45 000 fler än året innan.

Den rikstäckande tjänsten Hallå konsument startade förra våren och gjorde en rivstart med 64 000 ärenden under 2015. Samtidigt krympte den kommunala konsumentvägledningen. I fjol hade 259 av landets kommuner egna konsumentvägledare, jämfört med 270 föregående år.

Övriga instanser som hjälper rådvilla kunder är Konsument Europa samt de fyra konsumentbyråerna Telekområdgivarna, Försäkringsbyrån, Energimarknadsbyrån och Bank- och finansbyrån.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro