ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Flygbranschen sparar miljoner på ihåligt stål

Ola Jacobsen · 2 Maj 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

VINNARIDÉN. En rostfri ihålig plåt förstärkt av mikrobalkar sänker vikten hos flygplan, som därför kan spara flygbränsle. Det var det vinnande bidraget i flygbranschtävlingen Crystal Cabin Awards i Tyskland förra veckan. – För varje kilo mindre i ett flygplan sparar flygbolagen 1 000 kronor om året i minskade bränslekostnader, och Hybrix väger bara hälften så mycket som vanligt rostfritt stål, säger Mattias Grufberg, marknadschef på Lamera som är en av grundarna till bolaget.

Luftplåten är sammansatt av två plåtfolier rostfritt stål med matta av stålfibrer emellan. Hybrix ser ut och beter sig som vanlig plåt, den kan bockas, svetsas och formas.– Det är ytan som tar upp alla krafter när man böjer på materialet, därför är de här plåtarna lika starka som vanliga plåtar av rostfritt stål, säger Mattias Grufberg.

I dag finns materialet i innerdelen i kylskåp i flygindustrin. Innerdelen väger på så sätt 2,5 kilo i stället för 4 kilo. Materialet används även till fronten på exempelvis ugnar från den tyska flyg-ugnstillverkaren MGS.Var tror du att materialet skulle kunna användas till mer?– I väskor, takboxar till bilar, möbler, överallt där man vill ha rostfritt stål men en lägre vikt, säger Mattias Grufberg.När då?– När våra produktionskostnader går ner kan vi sälja Hybrix billigare än vanligt rostfritt stål, eftersom den större delen av materialet är luft. Då har vi stor potential att ersätta rostfri plåt överallt, säger Mattias Grufberg.

klar

Artikellänk är kopierad

Ola Jacobsen
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro