ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Flygexpert: Vi flyger dagligen över riskzoner

Clara Guibourg · 18 Jul 2014
Uppdaterad 18 Jul 2014
Här är en radarbild tagen på fredagsförmiddagen som visar hur flygbolagen undviker Ukrainas luftrum. 

Här är en radarbild tagen på fredagsförmiddagen som visar hur flygbolagen undviker Ukrainas luftrum.  Foto: FlightRadar24


Flygbolagen skyr ukrainskt luftrum efter torsdagens flygkrasch i östra Ukraina. 298 människor miste på torsdagen livet när Malaysia Airlines flygplan MH17 kraschade, av allt att döma nedskjutet av en missil. Men nu varnar flygexperter för att det finns fler riskområden som vi flyger över varje dag.  

klar

Artikellänk är kopierad

– Hundratals svenskar flyger dagligen över områden som de inte skulle våga sätta fötterna på på marken. Ta Thailand, där man flyger nära Afghanistan, Irak, Iran…

Det säger flygexperten Jan Ohlsson, chefredaktör för tidskriften Insider Plus, som trycker på vikten av att lyfta fram hur många andra luftrum som också är riskfyllda.

– Just nu överbjuder flygbolagen varandra i att skryta om att de minsann inte flyger på det här osäkra området, men det finns dussintals områden vi flyger över dagligen där nationer inte har kontroll över luftrummet. I dag är det rensopat i radarn över Ukraina, men över Tel Avivs flygplats är det fullt trots Gazakrisen, säger han.

Exakt vad som orsakade gårdagens tragiska krasch står ännu inte klart. Men det mesta pekar på att det var pro-ryska separatister som sköt ner passagerarplanet, enligt försvarsexperter Metro talat med, beväpnade med luftvärnsrobotar som de då fått av Ryssland. Och Jan Ohlsson menar att även andra grupper har kapaciteten att genomföra liknande attacker.

– Det är klart att fler terrorgrupper i oroliga områden har vapnen och kompetensen att göra det här.

– För svensk del var det här ingen viktig flygkorridor. Däremot flyger vi över närliggande Moldavien, som också är oroligt, på väg till chartern i Turkiet, säger han.

MH17:s öde kan få långtgående konsekvenser för flygtrafiken, enligt Jan Ohlsson.

– Troligtvis kommer man att bli försiktigare med var man flyger över. Det blir nog en del längre omvägar framöver.

Här är frågorna och svaren om MH17

klar

Artikellänk är kopierad

Clara Guibourg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro