ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Flygexperten om strejken: "Högavlönade piloter som vill ha ännu mer"

Jesper Lindqvist · 26 Apr 2019
Uppdaterad 26 Apr 2019
Enligt Jan Ohlsson finns det en anledning till att SAS är extra utsatta för strejkhot.

Enligt Jan Ohlsson finns det en anledning till att SAS är extra utsatta för strejkhot. Foto: Vidar Ruud/Henrik Montgomery/TT


Inför i stort sett varje sommar hotas flygbranschen av strejker i olika former. Enligt flygexperten Jan Ohlsson handlar konflikten om stora skillnader i lönekrav och en bransch där arbetstagarna sitter på stor makt. "Vi kommer att se betydligt fler liknande strejker inom de kommande åren", säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Under fredagen gick SAS-piloterna ut i strejk i Sverige, Norge och Danmark. Bara under strejkens första dag kommer 673 flygningar att ställas in, och många resenärer riskerar att bli strandade på olika flygplatser.

Flygbranschen i allmänhet, och SAS i synnerhet, har under de senaste åren varit extra utsatt för strejkhot. Så sent som för tre år sedan gick SAS-piloterna ut i strejk i början av sommaren.

Enligt flygexperten Jan Ohlsson handlar strejkerna primärt om lönefrågan. Piloterna sitter i en bra förhandlingssits på grund av att branschen lider av kraftig personalbrist

– Globalt sett behövs det 500 000 piloter under de kommande 18 åren. Samtidigt är det dyrt att omskola piloter, vilket ger de som kör de populäraste flygplanen ett väldigt bra förhandlingsläge, säger han.

”Agerar som ett monopolliknande företag”

Överlag rör det sig inte om ett yrke där de anställda jobbar för låga löner. Enligt SCB är medellönen för en svensk pilot drygt 63 000 kronor per månad.

– Det är ett yrke där man får väldigt mycket ledighet, men som även kräver arbete på obekväma arbetstider. Sedan medföljer även hårda fysiska krav, det krävs inte många sjukdomstecken för att man inte ska få flyga, säger Jan Ohlsson.

Att det just är SAS som ofta är i blickfånget när strejkhoten aktualiseras beror, enligt Jan Ohlsson, på företagets historia och att man inte har uppdaterat företagets struktur.

– SAS agerar i mångt och mycket fortfarande som det monopolliknande företag man en gång var. I dag har man 25-30% underleverantörer, med baser i till exempel Irland och med piloter från bland annat Baltikum, vilket ger lägre kostnader. För att undvika stora förluster och samtidigt ha piloter som inte strejkar krävs en större andel, billiga, underleverantörer. Det finns en lång lista över flygbolag som närmar sig konkurs eftersom man inte åtgärdat sådana saker, säger han.

Räknar med fler strejker inom kort

I grund och botten belyser Jan Ohlsson en marknad där flygandet har minskat något under de senaste åren, vilket har lett till minskade vinstmarginaler, samtidigt som piloterna efterfrågar högre löner.

När SAS tidigare strejkat har det handlat om ett par dagar innan parterna kommit överens om ett avtal. Jan Ohlsson tror att det blir så även den här gången, men menar att utvecklingen dock lär hålla i sig.

– Får piloterna igenom sina krav kan det stärka andra grupper, som till exempel flygvärdinnor, att följa deras exempel. Det här är ett globalt fenomen vi kommer att se mer av under de kommande åren, flygbolagen har helt enkelt inte råd att möta kraven på högre löner.

klar

Artikellänk är kopierad

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro