ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Flygpriserna kan höjas – med hundratals kronor

julia kimell · 5 Nov 2015
Uppdaterad 5 Nov 2015
Allt fler resenärer riskerar få stanna på marken när priserna höjs.

Allt fler resenärer riskerar få stanna på marken när priserna höjs. Foto: Maciej Bledowski / Alamy


Flygutsläppen är en stor miljöbov – men ändå är flygresorna skattefria. Det kan det bli ändring på när regeringen öppnar för en flygskatt. Nu tillsätter Finansdepartementet en utredning om att införa en skatt på flygresor, men kritiska röster menar att en flygskatt är fel väg att gå.

klar

Artikellänk är kopierad

Tyskland, Italien och Österrike är tre av de EU-länder som redan infört en passagerarskatt på flygresor. Så även Nederländerna, som dock insåg sitt misstag och tog bort skatten när trafiken från Schiphol sjönk - resenärerna började nämligen flyga från grannländerna.

Branschorganisationen Svenskt Flygs generalsekreterare Anna Wilson tycker flygskatten verkar ogenomtänkt och vill inte se Sverige gå samma öde till möte som Nederländerna.

– Jag vill förstås inte försumma klimatfrågan men en flygskatt är fel väg att gå. Det måste vara fakta och inte känslor som styr när man gör utredningar, säger hon. Enligt Wilson står Sverige för en promille av världens samlade utsläpp. Av den promillen står Sveriges inrikesflyg för 0,9 procent.

►LÄS MER: Flyg till New York på drygt en timme – inte allt för långt bort

– Sverige som till ytan är väldigt långsmalt behöver flyget för människornas vardag - speciellt för de som bor och jobbar norröver. Vi har inte råd att förlora i tillgänglighet och konkurrenskraft. Jag ser fram emot en dialog med regeringen, för det behövs ett bredare samarbete för att nå miljöeffektivitet på riktigt, säger hon till Metro.

Det som enligt Wilson gör verklig miljöskillnad är användandet av biobränse.

– Det finns en plan för det, bara regeringen vill lyssna. I dag kan svenska plan flyga med maximalt 50 procent biobränsle i tanken, säger Anna Wilson.

Hur skatten skulle kunna se ut är fortfarande oklart. Finansministern Magdalena Andersson (S) säger till Aftonbladet att det senaste förslaget låg på 100 kronor för resor inom Europa och 200 kronor till länder som USA och Thailand. Hon menar också - till skillnad från Anna Wilsons uppgifter - att flyget är ett transportslag som inte betalar sin del av samhällskostnaderna, och att flygbiljetterna därför kan rättfärdigas med en avgift.

►LÄS MER: Flygskatt tuff nöt för regeringen

Syftet med utredningen är enligt regeringen att minska flygets klimatpåverkan så mycket att miljökvalitetsmålet kan nås. Chefsjuristen Gabriella Loman har fått till uppgift att senast till 30 november nästa år utreda hur vi kan utforma skatten så att den samverkar med målen om jobb, tillgänglighet och konkurrenskraft – i alla delar av landet. Bland annat ska rapporten kunna ge förslag på hur skatten ska utformas för att uppmuntra konsumenter att välja miljövänligare alternativ.

klar

Artikellänk är kopierad

julia kimell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro