ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

För vissa är skivbolag inte lika viktiga i dag”

Peter Lindholm · 22 Okt 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Lotta Imberg

Skivförsäljningen rasar, men det betyder inte att vi lyssnar mindre på musik. Musikförlagen, som förvaltar låtskrivarnas verk, ökar till och med sina vinster.

De förlorar visserligen också på minskad skivförsäljning och illegal nedladdning, men håvar in pengar från nya marknader som digitala musikbutiker, ringsignaler och datorspel.

Störst i världen är Universal Music Publishing, med en total marknadsandel på 25 procent. Men Nordenchefen Martin Ingeström, som efter fusionen mellan Universal och BMG i somras skulle kunna beskrivas som landets nye musikkung, är egentligen ingen riktigt bra förebild för musikindustrins nya världsordning.

Det hörs när hans mobiltelefon ringer.Vad var det där för signal?– Äh, jag vet inte riktigt. Det var det enda på den här Samsungen som jag tyckte lät någorlunda normalt. Jag har ingen låt som signal, jag är lite för teknikdålig för att fixa det.

Är du en misslyckad musiker, som många andra i branschen?– Nä, det är jag inte! Jag har aldrig varit musiker, kan inte spela, kan inte sjunga, men jag har alltid varit musikintresserad. Höll på att samla skivor och ordna 10-i-topp-tävlingar i kvarteret. Jag läste ekonomi på gymnasiet och meningen var nog att jag skulle gå på Handels, men så råkade jag se en annons i DN om att Air Music sökte en musikintresserad medarbetare – och sedan blev jag kvar i branschen.

Ett band som Radiohead, som fick 1,2 miljoner människor att ladda ner senaste albumet på två dagar, behöver väl inget skivbolag?– För vissa är skivbolagen inte lika viktiga i dag, men jag tror aldrig att de kommer att försvinna helt. Vad jag tror kommer att hända framöver är att det ganska mycket smälter samman, att det av skivbolag och musikförlag i stället blir musikbolag.

Skivbolag gör skivor. Vad ägnar sig musikförlag åt?– Vi tar hand om låtskrivare, som bara ibland är sina egna artister. För oss är det viktigt att deras låtar spelas offentligt, vare sig det är radio, live, ringsignaler, film, tv eller i reklamsammanhang. Det är också vårt jobb att hålla reda på vilka artister som behöver låtar, inte bara i Sverige utan i hela världen.

Om en låt som till exempel Johnny Cahs ”Ring of fire” dyker upp i reklam för medel mot hemorrojder, är det musikförlagets fel? – När det gäller hur man exploaterar låtarna är det alltid låtskrivaren som har sista ordet när det gäller reklamfilmer. De moraliska rättigheterna förfogar inte vi över. Hör du en låt i en reklamfilm har upphovsmannen alltid gett sitt godkännande.

Och när ett band som nationalistiska Ultima Thule spelar in en av Ulf Lundells låtar mot hans vilja?– Så länge en annan artist inte ändrar i texten eller melodin kan man inte hindra någon från att spela in den. 

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro