ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Förarlöst på röda linjen

Anders Göransson · 13 Jun 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

UTAN FÖRARE. Ett helt nytt signalsystem på tunnelbanans röda linje ska ge plats för tätare trafik – och öppnar samtidigt för förarlösa tåg.

Cirka 1,1 miljarder kronor beräknas det kosta att byta ut signalsystemet, som har närmare 40 år på nacken. Beslutet att inleda upphandlingen klubbas på SL:s styrelsemöte på tisdag, och systemet ska införas mellan 2011 och 2013.– Det innebär att vi kan få in fler tåg per tidsenhet, och då ska vi förhoppningsvis minska trängseln för resenärerna, säger Christer G Wennerholm (m), SL:s styrelseordförande.

Antalet avgångar på den röda linjens centrala sträcka ska kunna öka från dagens 24 tåg till 28-30 tåg i timmen. Och så blir det möjligt att köra tågen helautomatiskt, utan någon förare bakom spakarna.– Det är en möjlighet på sikt, men det är ingenting vi tar ställning till nu. Vi kommer att lyssna på resande och personal innan ett sådant beslut fattas, säger Christer G Wennerholm.

Förarlös tågtrafik finns redan i bland annat Köpenhamn, Paris och Lyon och planeras i flera andra europeiska städer. Även om förarhytten är tom finns annan personal med på tågen för att kunna ingripa vid störningar.Bytet av signalsystem på gröna linjen för några år sedan ledde till mycket stora trafikstörningar, men detta ska inte upprepas.  – Vi har lärt oss läxan, säger Christer G Wennerholm.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro