ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Förbifartens nota kan växa – till 61 miljarder

Josefin Svenberg · 14 Maj 2013
Uppdaterad 14 Maj 2013

Foto: Scanpix/Montage


Med en prislapp på nästan 28 miljarder är Förbifart Stockholm landets dyraste vägbygge någonsin. Men den verkliga kostnaden blir enligt nya beräkningar från Miljöpartiet mer än dubbelt så hög, rapporterar ABC.

klar

Artikellänk är kopierad

I debatten om motorvägsprojektet Förbifart Stockholm används en prislapp på knappt 28 miljarder. Men den summan stämmer inte, enligt beräkningar som Miljöpartiet låtit Riksdagens utredningstjänst göra.

– Man har i det officiella materialet bara presenterat själva byggkostnaden. Man har däremot inte talat om att dom pengar man lånar upp för att finansiera bygget tar över fyrtio år att betala igen. Och det blir ränta på de pengarna, säger oppositionsborgarrådet Daniel Helldén (MP) till ABC.

Anledningen till att det tar så lång tid att betala tillbaka de lånade miljarderna är att förbifarten ska finansieras med framtida trängselavgifter. Slutnotan inkluderad räntekostnaderna under dessa decennier, beräknat i löpande pris, skulle bli mer än dubbelt så hög som den ursprungliga.

– Den nya uppgiften, 61 miljarder kronor för två mil motorväg, är pengar som motsvarar ytterligare cirka 800 000 sittplatser i kollektivtrafiken. Med en kraftig utbyggnad av kollektivtrafiken erbjuds invånarna i regionen ett reellt alternativt för att kunna ställa bilen hemma, säger Yvonne Blombäck (MP), trafikpolitisk talesperson i Stockholms läns landsting, i ett pressmeddelande.

Trafikverket medger att MP:s beräkningar stämmer.

– Det är korrekt. Men det är en kostnad som går från staten till staten, en internränta, säger Johan Brantmark, projektledare för Förbifart Stockholm hos Trafikverket, till ABC.

– I våra kalkyler finns den (=räntan) med.

klar

Artikellänk är kopierad

Josefin Svenberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro