ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Förbrukningen av plastpåsar minskade med 58 procent – nu fimpas de helt på H&M

Johan Wikén · 29 Maj 2018
Uppdaterad 29 Maj 2018
H&M ska nu övergå till papperskassar.

H&M ska nu övergå till papperskassar. Foto: Robert Lindholm/HM/Pixabay


För ett år sedan inledde flera stora klädkedjor ett initiativ för att minska förbrukningen av plastkassar. Nu uppger H&M att förbrukningen har minskat med 58 procent sedan förra sommaren.

klar

Artikellänk är kopierad

Klädkedjorna H&M, Kappahl och Lindexdrog den 1 juni förra året igång den gemensamma kampanjen ”One bag habit”. Den innebar bland annat att de började fråga kunder om de ville ha plastpåsar samt att de började ta extra betalt.

Syftet med kampanjen var att minska förbrukningen av plastkassar. Sedan dess har fler butikskedjor anslutit sig till initiativet.

När ett år nu har gått uppger H&M att förbrukningen i deras butiker har gått ner med 58 procent medan Kappahl uppger en nedgång på 70 procent.

– Det känns fantastiskt roligt att vi, ett år efter lanseringen, fortsatt kan se en minskad förbrukning av plastpåsar. Vi är väldigt glada och tacksamma att våra kunder är med oss på denna resa, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig på H&M Sverige, i ett pressmeddelande.

H&M meddelar dessutom att de kommer att övergå till papperskassar i höst.

En anledning till att kampanjen kom till är ett EU-direktiv som syftar till att få ner användningen av plast i unionen. Målet är att komma ner till 40 plastpåsar per person och år till 2025. Förra året använde svenskarna i snitt 83 påsar per person, så det är en bra bit kvar till målet. Siffran är dock inte helt tillförlitlig, enligt Naturvårdsverket.

– Rapporteringskravet är nytt och det är inte säkert att det nått alla berörda. Det är inte heller säkert att alla rapporterat rätt, säger Agnes Willén, handläggare vid Naturvårdsverket, till TT.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Wikén
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro