ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ford tvingas dra ner ytterligare

Stockholm TT · 20 Sep 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Bay Forward var namnet på det stora sparpaket som Fordchefen Bill Ford presenterade i början av året. Det innebar att Ford stänger 14 fabriker och minskar antalet anställda i Nordamerika med 25 000- 30 000 personer fram till 2012. Det var ett av de tuffaste åtgärdsprogram som Ford lagt fram. Men det räckte inte. Förlusterna i Nordamerika växer och ännu tuffare åtgärder måste till.

Fords nya chef Allan Mulle och Bill Ford, nu enbart ordförande, presenterade därför ett nytt paket på fredagen. Bolaget ska sänka sina årliga rörelsekostnader med 5 miljarder dollar, motsvarande drygt 35 miljarder kronor, till slutet av 2008. Det ska bland annat åstadkommas genom att minska antalet tjänstemän i Nordamerika med en tredjedel, motsvarande cirka 14 000 arbetstillfällen.

Den europeiska delen berörs inte. Vinst först 2009 Bolaget räknar inte med att den nordamerikanska fordonsverksamheten kommer att gå med vinst förrän 2009. Däremot kommer både Ford Sydamerika och Ford Europa att visa en rejäl vinst under 2006.

Ford har också kommit överens med bilfacket UAW om att erbjuda avgångsvederlag till Fords alla 75 000 timanställda fabriksarbetare i USA. Enligt den tidigare planen gick avgångserbjudanden bara ut till arbetare vid 14 fabriker som skulle läggas ned. De anställda kommer att få sina erbjudanden under oktober. De som accepterar kommer att lämna bolaget i september 2007.

Ford ökar också takten i de tidigare aviserade neddragningarna. De ska nu vara genomförda senast i utgången av 2008. Även takten i fabriksnedläggningarna ökas.

Analytiker påpekade att det kommer att kosta mycket pengar för Ford att köpa ut tusentals arbetare. Det kommer att anstränga likviditeten och äventyra kreditvärdigheten. Dra ner Bolaget planerar också att ytterligare dra ner tillverkningskapaciteten till 3,6 miljoner enheter i slutet av 2008, ned 26 procent jämfört med 2005.

Åtgärdsprogrammet bidrar till att engångskostnaderna före skatt blir betydligt högre än de 3,8 miljarder dollar som Ford spått tidigare.

Ford räknar med att Premier Automotive Group (PAG), där Volvo PV ingår, kommer att gå med förlust i år.

Ford gjorde en förlust första halvåret i år på 10 miljarder kronor då försäljningen i USA föll med tio procent, vilket fick många bedömare att påpeka att företagets åtgärdsprogram inte var tillräckligt omfattande. Ford har nyligen också fått uppleva smäleken att passeras av japanska Toyota i USA-försäljningen.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro