ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Företagen som flest klagar på

Karolina Skoglund · 2 Jan 2013
Uppdaterad 2 Jan 2013

Under 2012 kom mer än 7 000 anmälningar in till Konsumentverket. Många mot företag som säljer bantnings­preparat eller fast telefoni, vilket ökat det senaste året. – Man blir kund utan att säga ja, säger Konsumentverkets jurist Anna Lindström.

klar

Artikellänk är kopierad

Företagen som flest klagar på 
  Magnus Davidsson, 31, Jenny Palm, 35, och Ella Davidsson, 5 månader, Hornstull. – Nej, ringer en telefonförsäljare lägger jag bara på. Vill jag köpa något gör jag själv en jämförelse av det jag vill jämföra och kontaktar företaget, säger Magnus. – Jag har inte heller blivit lurad. Låter något för bra så är det oftast det också, säger Jenny.
Företagen som flest klagar på Magnus Davidsson, 31, Jenny Palm, 35, och Ella Davidsson, 5 månader, Hornstull. – Nej, ringer en telefonförsäljare lägger jag bara på. Vill jag köpa något gör jag själv en jämförelse av det jag vill jämföra och kontaktar företaget, säger Magnus. – Jag har inte heller blivit lurad. Låter något för bra så är det oftast det också, säger Jenny.Foto: ISABEL SVENSSON

Hälsoföretag, telekombolag och företag som erbjuder ­finansiella tjänster. Det är några av dem som blivit anmälda flest gånger till Konsumentverket under 2012, ­visar Metros kartläggning. Flest anmälningar står det danska bolaget Formlife för, tätt följt av Tele2.

– Många anmälningar hand­ lar om att man blir kund utan att man sagt ja till det. Oftast via en telefonförsäljare. Det gäller främst inom fast telefoni och försäljning av bantningspreparat, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket. 

När ett företag hamnar hos Konsumentverket kan det tvingas till att ändra på sin marknadsföring – annars får de betala vite. 

– De flesta rättar sig på en gång efter att vi skickat brev. Håller de inte med oss kan vi i ett slutskede ge ett förbudsföreläggande. 

Hos Arn, allmänna reklamationsnämnden, gällde de flesta ärendena motor, elektronik och resor mellan 2009 och 2011. 

Så slipper du konflikter

Fundera inte ens på att köpa något som du inte konstaterat att du behövt tidigare, prata inte bara för att vara vänlig och undvik att säga ordet ”ja” under hela samtalet. Det är Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter, tips för att slippa hamna i konsumentklistret vid telefonförsäljning. 

– Är det ett blufföretag kan de klippa in ditt ”ja” i ett annat sammanhang. Vi har stött på sådana fall och det är jobbigt när det händer, säger han. 

Generellt är det klassiska tankesättet ”är något för bra för att vara sant – så är det oftast det” bra att ha i bakhuvudet, menar Jan Bertoft. 

– Man bör vara extremt kritisk till telefonförsäljare. Be alltid att få informationen skriftligt. Kan företaget inte ge dig ett par dagars betänketid så strunta i det. Då är det inte seriös säljare. 

klar

Artikellänk är kopierad

Karolina Skoglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro