ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Förpackning bröts av säljare – nekades byte

Leif Oldenburg//Sebastian Chaaban · 16 Apr 2013
Uppdaterad 17 Apr 2013

Hans Panes, 81, övertalades att byta teleoperatör och fick en läsplatta. Men när Hans ångrade sig fick han inte byta tillbaka. Säljaren hävdade att läsplattan var använd. – Det var ju han som hade brutit förpackningen, säger Hans Panes.

klar

Artikellänk är kopierad

Hans Panes ångrade sig och ville lämna tillbaka läsplattan, men det fick han inte. Förpackningen var bruten och  säljaren hävdade att läsplattan hade använts. Men det var säljaren som hade öppnat paketet.
Hans Panes ångrade sig och ville lämna tillbaka läsplattan, men det fick han inte. Förpackningen var bruten och  säljaren hävdade att läsplattan hade använts. Men det var säljaren som hade öppnat paketet.Foto: Urban Brådhe

Den unge försäljaren utanför City Gross i Kungens Kurva i södra Stockholm var mycket påträngande. Till sist lyckades han övertyga 81-årige Hans Panes om att han skulle byta teleoperatör till Telenor. Som bonus fick han få en läsplatta av märket Samsung.

– Försäljaren pratade på och plockade upp läsplattan ur förpackningen. Sedan tog han ett kort på mig, berättar Hans Panes.

Väl hemma började han fundera över köpet – trots allt var han ju ganska nöjd med sin gamla operatör.

– Jag ångrade mig och åkte tillbaka till Kungens kurva. Försäljaren fanns kvar. Jag ville byta men det gick inte. Han sa att jag hade använt läsplattan. Men jag hade ju inte rört den. Det var ju försäljaren som hade brutit förpackningen och tagit ett kort.

Hans är besviken:

– Först nu har jag förstått att han gjorde det bara för att jag inte skulle kunna ångra mig. Det är för djäkligt att man lurar pensionärer på det här sättet.

Han har kontaktat Telenors kundtjänst.

– Man beklagade och erkände att man hade haft en del klagomål. Sedan la man bara på luren.

Hans Panes tänker anmäla Telenor till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Säljaren är inte anställd av Telenor, utan arbetar åt en återförsäljare till företaget, vid Kungens Kurva. 

Telenor beklagar dock att Hans Panes, 81, känner sig lurad av säljaren. 

– Det har uppenbarligen inträffat någon form av missförstånd, och vi vill självklart ha nöjda kunder, säger Alexandra Carlssoon, vid Telenors presstjänst. 

Enligt Telenor erbjuder sig säljarna att packa upp kundernas läsplattor, för att hjälpa dem att komma igång på plats. 

– Jag kan inte svara på exakt vad som sagts mellan säljare och kund i det här specifika fallet. Därför vill vi givetvis se över det här och se hur vi kan hjälpa kunden på bästa sätt, säger Alexandra Carlsson. 

Företaget som sålde abonnemanget med läsplattan till Hans Panes, 81, lovar nu också att han ska få lämna tillbaka köpet, efter att Metro ringt angående händelsen.  

Svårt få rätt mot säljare

Är man som kund inte nöjd med en vara eller tjänst, går det att klaga till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. 

– Vi är opartiska och följer bara gällande regler och lagstiftning. Innan man vänder sig till oss måste man dock först ha klagat hos företaget och så de har rätt att bemöta klagomålet, säger Helen Eriksson, kommunikatör vid ARN. 

Under 2011 anmäldes Telenor 77 gånger till ARN. Under 2012 så var siffran 105 anmälningar. 

Det är dock ytterst få av anmälningarna mot Telenor som ARN gett konsumenten rätt under de sista två åren, bara i tre fall. 

klar

Artikellänk är kopierad

Leif Oldenburg//Sebastian Chaaban
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro