ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Försäkringsbolag vill satellitkolla var du kör

TT · 10 Dec 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Låt försäkringsbolaget satellitövervaka dina bilresor så kan du få lägre premie. Eller högre. Tekniken finns men juridiken sätter frågetecken.Försäkringsbranschen och Vägverket utreder frågan om hur gps-systemet skulle kunna hjälpa till att minska antalet olyckor och samtidigt fördela kostnaderna mellan försäkringstagarna mer rättvist. Att ansluta sig ska vara frivilligt.Medan försäkringsbolag, väl medvetna om de höga riskerna för att den personliga integriteten kränks, kan se stora möjligheter att kontrollera sina kunders beteende, så vill Vägverket tona ner det oundvikliga övervakningsinslaget.– En gps-modell som innebär att man följer bilens rörelse i tid och plats varje dag är vi inte ett dugg intresserade av, säger verkets utvecklingschef Hans Rode. Farten kontrollerasVägverkets förslag bygger på det redan befintliga ISA-systemet (Intelligent stöd för anpassning av hastigheten), som finns hos ett antal företag med yrkesförare. Där får föraren information via gps om vilken hastighet som gäller, medan bilens hastighet registreras på ett minneskort.Den förare som lovat sitt försäkringsbolag att inte köra för fort ska med den metoden i framtiden kunna bekräfta sitt löfte genom att till exempel en gång i halvåret skicka in kortet för kontroll. Och ju fler förare som gör så desto färre olyckor skulle vi få, menar Vägverket.Dan Falconer, motorchef hos försäkringsbolaget If, medger att det finns juridiska frågor som måste besvaras först.Framför allt om man skulle komma att välja en modell där bilens hastighet och position registreras i minutintervaller och lagras hos ett utomstående företag.

Vem ska förfoga över den informationen?– Den här frågan är ju lite känslig. Det är inte försäkringsbolaget och kunden utan det är någon annan part eller företag som sitter på sådan här information och den frågan tycker jag måste belysas mer och diskuteras mer, säger Dan Falconer.

Vem kan garantera att informationen inte missbrukas eller kommer i fel händer?– Det har jag inget bra svar på i dag. Det blir en trepartssituation och den måste försäkringsbolaget och kunden vara överens om, det vill säga vilken information som lagras och vem som ska få tillgång till den. I februari ska Vägverkets generaldirektör och försäkringsbolagen mötas för att se vilka möjligheter det finns att samarbeta om en frivillig gps-övervakning av Sveriges bilförare.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro