ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Försäljningen av Barbie-dockor fortsätter sjunka

Linnea Carlén · 20 Okt 2015
Uppdaterad 20 Okt 2015
Suget efter Barbies har länge minskat och ska man tro försäljningssiffrorna är hon numera långt från strålkastarljuset.

Suget efter Barbies har länge minskat och ska man tro försäljningssiffrorna är hon numera långt från strålkastarljuset. Foto: Alamy


Barbie-trenden började avta redan för flera år sedan – och sett till försäljningssiffrorna för det senaste kvartalet ser det fortsatt mörkt ut för den ikoniska dockan.

klar

Artikellänk är kopierad

Det har gått dåligt för Barbie de senaste åren. Bara i fjol sjönk försäljningen av dockan med 16 procent, enligt The New York Times. Så i torsdags stod det klart att Mattel, det amerikanska företaget som tillverkar den dockan, även det tredje kvartalet i år redovisar röda siffror.

► LÄS MER: Nu slipper Barbie gå omkring i högklackat – efter 56 år

Det rör sig om en 33 procentig minskning i det tredje kvartalet, ett ras som uppges bero på en starkare dollar och minskade transporter.

Enligt företagets vd Christopher Sinclair är det i breda drag i linje med deras förväntningar.

– Vårt resultat för kvartalet, exkluderat den betydande påverkan från valutakurser, var i stort sett i linje med våra förväntningar i detta skede, säger han.

► LÄS MER: Mamman sminkar om dockorna – så de ser ut som vanliga barn

För ett tag sedan gick Mattel även ut med att de är i färd att utveckla en ”Hello Barbie”, en uppdaterad Barbie-docka som ska kunna prata med barnen, skriver The New York Times. Om det kan vara räddningen för dockan, som i dagens digitala era fått se sig förbisprungen av andra prylar, återstår att se.

klar

Artikellänk är kopierad

Linnea Carlén
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro