ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Försenade flyg kan bli en vinstaffär för resenärer

David Peterson · 18 Sep 2017
Uppdaterad 18 Sep 2017
Vid försenad och inställda flyg är flygbolagen skyldiga att erbjuda assistans, mat och förfriskningar samt i vissa fall ersättning. Arkivbild.

Vid försenad och inställda flyg är flygbolagen skyldiga att erbjuda assistans, mat och förfriskningar samt i vissa fall ersättning. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT


Att sitta strandsatt på flygplatsen eller i ett flygplan som inte lyfter kan förvandla drömresan till mardröm. Men vid flygstrul har du rätt till information, förnödenheter och i vissa fall ekonomiskt ersättning.

klar

Artikellänk är kopierad

Vid lindrigare förseningar är det i första hand mat, dryck och information som ska erbjudas. Men om flyget når slutdestinationen mer än tre timmar för sent är bolagen skyldiga att betala ut ersättning. Och det rör sig om tusentals kronor.

Inom EU finns regler för vad flygpassagerare har rätt till vid försenade eller inställda flyg.– Det första man ska göra är att gå till flygbolaget och få information om sina rättigheter, de är skyldiga att förklara vad som gäller, säger Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket.

Det är flygsträckans längd som avgör hur stor ersättningen blir. För alla flygningar på högst 1 500 kilometer ligger kompensationen på 250 euro. För flygningar inom EU som är upp till 3 500 kilometer blir kompensationen 400 euro och för längre flygningar som omfattas av EU:s regler är kompensationen 600 euro. Oftast är det enkelt att begära ersättningen från det aktuella bolagets hemsida, enligt Maja Lindstrand.

– Om de vägrar ersättningen ska man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, säger hon.

Men om flygbolaget kan bevisa att förseningen beror på extraordinära omständigheter som oväder eller strejk slipper de betala ut kompensationen.

– Tekniska fel inträffar ganska ofta och är oftast inte extraordinärt. Om en fågel däremot flyger in i motorn kan det betraktas som extraordinärt, säger Maja Lindstrand.

Om flyget ställs in ska bolagen fixa en ny resa så snart som möjligt. Om de inte kan erbjuda en resa inom det egna bolaget kan konsumenten kräva att få resa med ett annat bolag, dessutom ska standardkompensationen betalas ut. Vid både inställda och försenade flyg är det viktigt att spara kvitton och resedokument för att göra det enklare att begära ersättning.

Vid resor utanför EU gäller samma regler om flygbolaget är registrerat inom unionen.

– Man är inte helt rättslös när man flyger med andra bolag men med ett EU-bolag har man ett starkare skydd, säger Maja Lindstrand.

pil
Dina rättigheter som flygresenär

Om förseningen gör att du blir minst tre timmar försenad till din slutliga destination i jämförelse med den tidtabellsenliga ankomsttiden har du rätt att kräva kompensation av flygbolaget, enligt två avgöranden från EU-domstolen.

Du har rätt till 250 euro för alla flygningar på högst 1500 kilometer.

400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1500 och 3500 kilometer långa.

600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.

Det finns undantag från rätten till kompensation och beloppen kan i vissa fall halveras.

Källa: Konsument Europa

klar

Artikellänk är kopierad

David Peterson
David Peterson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro