ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Förseningar: sug på det här, SJ

Tina Harr och Johan Kellman Larsson · 3 Okt 2011
Uppdaterad 3 Okt 2011
T v: SJ:s X 2000 hade premiär 1990. T h: Shinkansen hade premiär 1964.

T v: SJ:s X 2000 hade premiär 1990. T h: Shinkansen hade premiär 1964.


I Japan är tågen aldrig sena – jo, om du tycker att 30 sekunder är något att bråka om. Det är som att jämföra en Ferrari med en gammal Volvo”.

klar

Artikellänk är kopierad

Japans tåg är bland de mest punktliga i världen. Snabbtåget Tokaido Shinkansen är i snitt försenade i överkomliga 30 sekunder och då är förseningar på grund av naturkatastrofer och andra okontrollerbara faktorer inräknade. – Det räcker med att tåget är en minut försenat så ropar konduktören ut en personlig ursäkt vid varje station, säger Machiko Nishi, som själv bott i Tokyo, på reseföretaget ”Japanspecialisten” om skillnaderna mellan Sverige och Japan.Varför är då SJ ljusår från att hålla tiderna? – Det är som att jämföra en Ferrari med en gammal Volvo. De japanska snabbtågen går på separata banor på raka hypermoderna spår. Vårt järnvägsnät är gammalt och nedslitet, säger Dag Rosander, presschef SJ. Som plåster på såren presenterar SJ en mobilapp för trafikinformation, så du kan hålla koll på ditt tåg. – Det är något som våra resenärer har önskat. Och det finns inget som tyder på att det blir mindre förseningar om vi får en likadan vinter i år igen enligt Håkan Westerlund, trafikforskare på KTH. – Det går inte åtgärda sådana här problem så fort. Det är genomgripande förändringar som måste göras som att bygga bort brister i infrastrukturen och rusta upp tågen.

klar

Artikellänk är kopierad

Tina Harr och Johan Kellman Larsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro