ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Forskare: Åk tåg istället för flyg

Anders Falkirk · 9 Okt 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

Ny utredning vill se ökad tågtrafik för att minska flygets klimatpåverkan

klar

Artikellänk är kopierad

Enligt SJ:s miljökalkyl, som tagits fram av flera oberoende forskare och stöds av Svenska naturskyddsföreningen, släpper flyget ut 66 kilo koldioxid per passagerare och resa på sträckan Stockholm–Göteborg. Motsvarande utsläpp för tåget är 0,003 kilo per passagerare.
Enligt SJ:s miljökalkyl, som tagits fram av flera oberoende forskare och stöds av Svenska naturskyddsföreningen, släpper flyget ut 66 kilo koldioxid per passagerare och resa på sträckan Stockholm–Göteborg. Motsvarande utsläpp för tåget är 0,003 kilo per passagerare.Foto: Kasper Dudzik

MILJÖ. Flyget är satt under press. Allt fler forskare, miljöorganisationer och samhällsdebattörer kräver att flygindustrin tar sitt ansvar för klimatförändringarna. De menar att flygplanstillverkarna måste bygga nya typer av plan, att myndigheter måste tvinga flygbolagen att agera mer miljövänligt och att man måste införa ett tillfälligt stopp för utbyggnader av flygplatser. Anledningen till dessa krav är att flygandet ökat drastiskt – och kommer att fortsätta att göra så. Exempelvis kommer antalet internationella flygresor i världen att öka från 693 miljoner 2003 till 1,5 miljarder fram till år 2010, enligt World Tourism Organization (UNWTO). Det innebär samtidigt att flygets utsläpp av koldioxid och andra växthusdrivande föroreningar ökar markant. Det brittiska forskningscentret Tyndall Centre for Climate Change Research har studerat frågan och föreslog nyligen en rad åtgärder, bland annat att flygbolag på kortare linjer skulle börja använda turbopropflygplan, som drar mindre bränsle än jetmaskiner. Men framför allt föreslog de massiva investeringar i höghastighetståg för att ersätta inrikesflyg och kortare internationella flygrutter. Redan i dag tycker många miljöorganisationer att vi vanliga resenärer måste ta tåget i stället för inrikesflyget. – Det är egentligen självklart att vi måste göra det. Flygets klimatpåverkande utsläpp per passagerare är mer än tio gånger så stora som tågets, enligt vissa beräkningar ännu större, upp till 300 gånger så stora, säger Magnus Nilsson, trafikexpert på Svenska naturskyddsföreningen (SNF). Total bojkott av semesterresor med flyg är det dock få debattörer som kräver, främst av solidariska skäl. Turism är kanske den snabbast växande näringen i världen och en bojkott skulle slå hårt mot många utvecklingsländer som satsar på turism för att ta sig ur sin fattigdom.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Falkirk
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro