ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Forskare: Ät middag ensam

Anneli Wikström · 1 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Foto: SCANPIX


Fem sätt som får oss att äta mindre

klar

Artikellänk är kopierad

Många går upp i vikt för att de överkonsumerar. Nu har en amerikansk forskare kommit på fem metoder som lurar oss att tro att vi äter mer än vad vi gör. Forskaren Brian Wansink har länge forskat i människors sätt att äta. Han har bland annat kommit fram till att vi äter mer av maträtter som beskrivs med målande adjektiv. Vi äter mindre om maten serveras varm och om mat står kvar på bordet framför oss trots att vi ätit klart tenderar vi att fortsätta småäta, skriver Newsweek.

Nu har dock Brian kommit fram till fem punkter som ska få de som ofta överkonsumerar mat att äta mindre. Det är fem punkter som får oss att tro att vi äter mer än vad vi egentligen gör. 1. Köp mindre tallrikar.Om du sätter samma mängd mat på en mindre tallrik ser det ut som om du har mer mat. Man äter cirka 20 procent mindre mat med en mindre tallrik. En stor tallrik gör att man tror att det är normalt att äta mycket. Det ger samma effekt om du häller upp stora förpackningar av till exempel pasta i mindre behållare. Då häller du upp mindre mängd i kastrullen när du ska koka det. 2. Rensa inte tallrikenOm man äter till exempel kyckling med ben ska man inte rensa tallriken från ben och skinn när man ätit. Om det får ligga kvar på tallriken äter man mindre än om man rengör tallriken. Det ger samma effekt om man äter chokladkakor med papper och sparar pappret framför sig. Eller om man dricker öl och sparar kapsylerna eller flaskorna framför sig. 3. Ät inte direkt ur kartongen/påsenAtt äta direkt ur påse, till exempel Mc Donalds hämtpåse, gör att man inte ser hur mycket man äter. Samma sak gäller godis och chips. Häll upp det i en skål så du ser vilken mängd som försvinner. 4. Se upp med att äta i gruppOm man äter i sällskap med någon äter man cirka 35 procent mer än om man hade ätit ensam. Om man äter med sju eller fler äter man nästan dubbelt så mycket som om man äter ensam. Anledningen är att man inte är uppmärksam på hur mycket man äter om man har sällskap. Dessutom sitter man längre vid matbordet vilket också påverkar hur mycket du sätter i dig. 5. Lita inte på ditt eget omdöme. De flesta människor tenderar att underskatta antalet kalorier de äter på en dag. Dubbla antalet kalorier du tror att du ätit på en dag så hamnar du närmare den verkliga siffran.

klar

Artikellänk är kopierad

Anneli Wikström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro