ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Forskare: Invandrarbarn mer ambitiösa i skolan

Åsa Larsson · 17 Nov 2014
Uppdaterad 17 Nov 2014

Foto: Berit Roald/TT


klar

Artikellänk är kopierad

Skolelever i London gör bättre ifrån sig än elever i övriga Storbritannien. Många ställer sig frågan varför. Enligt ekonomiprofessorn Simon Burgess som forskat på frågan är svaret den etniska mångfalden bland huvudstadens elever.

Burgess, som är professor på School of economics i Bristol, förklarar detta med att invandrarbarn har större ambitioner och engagerar sig mer i sitt skolarbete, i en artikel i The Guardian.​

Han skriver: "Barn till relativt nyanlända invandrare har generellt större förhoppningar och förväntningar på utbildningen och det är i snitt mer troligt att de är mer engagerade i sitt skolarbete."

Burgess har studerat elevernas utveckling i "secondary school", perioden mellan 11 och 18 års ålder i det brittiska skolsystemet. Den London-effekt som kan skönjas, det vill säga att de eleverna helt enkelt gör bättre ifrån sig, försvinner nästan helt när Burgess utgår från att resten av England skulle ha samma etniska fördelning som London.

​​ Londons framgångar har tillskrivits en satsning som kallas "London challenge", men Burgess konstaterar att även om satsningen kan ha gett flera positiva effekter så har det hittills inte visat sig i statistiken.

klar

Artikellänk är kopierad

Åsa Larsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro