ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Forskare: T-banesatsningen undermålig

Leif Oldenburg · 12 Dec 2013
Uppdaterad 12 Dec 2013

Fyra nya tunnelbanesträckningar med nio nya tunnelbanestationer till en kostnad av 26 miljarder kronor. Så ser resultatet av den så kallade Stockholmsförhandlingen ut. Men nu sågar en trafikforskare den överenskommelse som har presenteras.

klar

Artikellänk är kopierad

– Alldeles för tunn. Det handlar trots allt om 26 miljarder som vi skattebetalare ska stå för. Då har man rätt att kräva mer, säger Björn Hasselgren, forskare på KTH med inriktning på transportsektorns finansiering och organisering.

Han efterlyser bland annat billigare alternativ till de satsningar för 26 miljarder som föreslås i överenskommelsen.

– Och finns det medel avsatta för investeringar? Kommer det att krävas skattehöjningar? Den presentation som har lagts fram skulle aldrig godtas i den privata sektorn, säger Björn Hasselgren.

►SL:s enkelbiljett bland världens dyraste

Investeringarna på 26 miljarder ska fördelas mellan staten, landstinget och de fyra kommuner som berörs. Nio miljarder beräknas komma från en utvidgad trängselskatt på Essingeleden.

Regeringens förhandlare när överenskommelsen träffades var H G Wessberg (M).

– Jag förstår i och för sig reaktionen. Men vänta bara till den 20 december då jag lämnar mitt delbetänkande till näringsministern. Jag har inte räknat sidorna men det liknar snarare en bok, säger Wessberg.

Trafiklandstingsrådet C G Wennerholm (M) är beskare i sitt svar på kritiken:

"Att så lättvindigt vifta bort ett arbete som involverat hundratals politiker och utredare i Stockholmsregionen och regeringen, vars resultat möjliggör bättre trafik genom utbyggd tunnelbana, tillväxt, jobb och 78 000 nya bostäder, känns tyvärr inte fullt ut underbyggt", skriver han i ett mail till Metro.

Utredaren H G Wessberg har fram till årsskiftet 2014/15 på sig att lämna resterade delrapporter, men redan i vår kommer en proposition om trängselskatten.

klar

Artikellänk är kopierad

Leif Oldenburg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro