ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Forskare: Leksaker mer uppdelade efter kön nu än för 50 år sedan

Fredrik Hielscher · 12 Dec 2014
Uppdaterad 15 Dec 2014

klar

Artikellänk är kopierad

Forskare: Leksaker mer uppdelade efter kön nu än för 50 år sedan 
  Flera leksaksbutiker har kataloger som visar flickor och pojkar som leker med samma leksaker. Här är BR-katalogen från 2012.
Forskare: Leksaker mer uppdelade efter kön nu än för 50 år sedan Flera leksaksbutiker har kataloger som visar flickor och pojkar som leker med samma leksaker. Här är BR-katalogen från 2012.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Marknadsföringen av leksaker har aldrig varit mer uppdelad efter kön som den är nu. Det skriver sociologen Elizabeth Sweet som har granskat amerikanska leksakskataloger från 1920-talet och framåt.

När reklamen var som mest könsuppdelad under 1900-talet presenterades ungefär hälften av leksakerna som könsneutrala. I dag ser det helt annorlunda ut, skriver Elizabeth Sweet i en artikel i The Atlantic.

Sociologerna Carol Auster och Claire Mansbach har studerat hur leksakerna på Disney stores amerikanska webbutik presenteras och kategoriseras.

Där är samtliga leksaker uppdelade som antingen ”för pojkar” eller ”för flickor”. Någon ”för pojkar och fickor”-kategori finns inte på Disney store överhuvudtaget.

Visst var könsstereotyperna var djupt ingrodda i leksakerna också förr, skriver Elizabeth Sweet . ”Flickleksakerna” fokuserade på hem och omvårdnad , medan ”pojkleksakerna” fokuserade på arbete och byggande.

Men det tidiga 1970-talet innebar ett trendrott. fler kvinnor arbetade samtidigt som färre gifte sig och skaffade barn. Dessutom var den andra vågens feminism som starkast under årtiondets första år.

”Att spela på könsstereotyper för att sälja leksaker hade blivit en riskabel strategi”, skriver Elizabeth Sweet.

Katalogen från varuhuskedjan Sears innehöll mindre än två procent leksaker som marknadsfördes specifikt till pojkar och flickor. Ett exempel på detta är också texten ur en Lego-broschyr från 1974 som Metro har skrivit om tidigare.

”Många pojkar gillar dockhus, De är mer mänskliga än rymdskepp. Många flickor föredrar rymdskepp. De är mer spännande än dockhus”, står det bland annat i texten från den danska leksaksjätten.​

Under 1980- och 1990-talen minsakde den könsneutrala leksaksreklamen i USA och i Sears-katalogen från 1995 utgjorde könskodade leksaker ungefär hälften av alla leksaker – samma proportioner som under mellankrigstiden.

Under den här tiden förvandlades också ”lilla hemmafru”-idealet från 1950-talet till dagens ”lilla prinsess”-ideal, menar Sweet.

klar

Artikellänk är kopierad

Fredrik Hielscher
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro