ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Forskarens råd: Vänta med morgonkaffet

Anders Göransson · 21 Jan 2014
Uppdaterad 22 Jan 2014

Du släpar dig upp ur sängen och det första du gör är att sätta på morgonkaffet för att komma igång. Onödigt, enligt hjärnforskare. Vänta i stället några timmar med kaffet - den första koppen har bäst effekt efter klockan 9.30.

klar

Artikellänk är kopierad

Första koppen gör mer susen väl framme på jobbet än hemma.
Första koppen gör mer susen väl framme på jobbet än hemma.Foto: TT

De flesta friska människor är som piggast mellan åtta och nio på morgonen, när det ljusnar. Det hänger samman med kroppens nivå av stresshormonet kortisol, som i hög grad påverkas av dagsljuset.

Vid det laget är många av oss på väg till eller framme på jobbet, och kanske häller i oss vår andra eller tredje kopp kaffe. Men enligt den amerikanske hjärnforskaren Steve Miller är de första kopparna onödiga eftersom kortisolhalten ändå är på väg upp just då, skriver tidningen Kollega.

Vänta i stället med första koppen till mellan 9.30 och 11.30, då kortisolhalten är låg och hjärnan är trög, föreslår han.

Miller ger ytterligare ett tips om du vill vara på topp vid ankomsten till arbetsplatsen. Sätt på dig mörka solglasögon när går hemifrån och ta av dem först när du kommer jobbet. Då fördröjs kortisoltoppen och du kan vara som mest piggelin på morgonmötet.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro