ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Förslag: Högre trafikböter om du har råd med dyrare bil

Peter Lindholm · 21 Okt 2013
Uppdaterad 21 Okt 2013
En bil av den här modellen, Ferrari Testarossa, körde en mångmiljonär i för hög hastighet genom en schweizisk by  och fick betala över två miljoner kronor i böter. Inkomstbaserade böter föreslås nu även i Sverige.

En bil av den här modellen, Ferrari Testarossa, körde en mångmiljonär i för hög hastighet genom en schweizisk by  och fick betala över två miljoner kronor i böter. Inkomstbaserade böter föreslås nu även i Sverige. Foto: Alloverpress


Trafikböter på hundratusentals kronor. Det kan bli verklighet också i Sverige i framtiden. Både Socialdemokrater och Sverigedemokrater vill ha inkomstbaserade böter.

klar

Artikellänk är kopierad

Socialdemokratiska riksdagsledamöter har sedan 2003 regelbundet motionerat om att böter för fortkörning ska utgå i form av dagsböter.

Nu har Sverigedemokraterna hakat på och vill även ha det för andra trafikförseelser som ”köra mot rött, omkörning i kurva med skymt sikt med mera”.

Skälet är detsamma. Dagens böter är ”avsevärt mindre kännbart för välbeställda än för mindre bemedlade”, skriver David Lång (SD) och Mikael Jansson (SD) i sitt förslag.

Båda partierna hänvisar till det bötessystem som finns i Finland i dag, där allvarliga trafikförseelser bestraffas hårdare om du har en tjock plånbok.

Men ger det några effekter ur trafiksäkerhetssynpunkt?

– Nej, vi har väl inte tittat på det här på djupet. Det kan man väl inte säga. Vi har bara konstaterat att det är så där, säger Mikael Jansson (SD).

Det finländska Kommunikationsministeriet slår fast i undersökningen ”Säkerheten i vägtrafiken 2006-2010” att trafikdödligheten alltjämt är större i Finland än i exempelvis Sverige.

Och det där med hastighetsbegränsning bryr sig inte många om, trots avskräckande böter:

”På de vägar där hastighetsbegränsningen är 80 km/h kör över hälften fortare. Det verkar som att folk i allmänhet bara betraktar hastigheter som överskrider begränsningen med över 10 km/h som egentlig fortkörning”.

2 miljoner i böter

Det var 2010 som en icke namngiven mångmiljonär körde en röd  Ferrari Testarossa  i 137 kilometer i timmen genom en schweizisk by med 80-gräns. Straffet blev 299 000 schweizerfranc, över 2 miljoner kronor, eftersom trafikböterna är inkomstrelaterade i Schweiz.

Samma år fastnade också en 27-årig svensk fartsyndare i en radarkontroll i samma land. Farten på hans svarta Mercedes AMG registrerades till 290 kilometer i timmen.

Den svenske miljonären skyllde på att hastighetsmätaren var trasig och att han därför inte visste att han överskred 120-gränsen.

Till en början skulle han straffas med 300 dagsböter på 3 600 schweizerfranc, vilket motsvarar närmare 7,7 miljoner kronor. Han behövde dock bara betala 192 000 kronor.

Troligen kommer straffet också att lindras för den åländske affärsmannen Anders Wiklöf, som i förra veckan åkte fast efter att ha kört 77 kilometer i timmen på en 50-sträcka utanför Mariehamn.

I Sverige hade han fått böta 4 000 kronor för förseelsen. Nu står det istället 95 000 euro, över 800 000 kronor på den finländska trafikboten. Rekordet lär ligga på det dubbla i Finland.

Så höga blir dina böter

Om systemet här i Sverige skulle bli det motsvarande som finns i Finland kan du redan i dag kolla via den finska polisens Bötesräknare.

Hemsidan är på svenska och du fyller i förseelse, nettoinkomst i euro (dividera din inkomst i kronor med 8,8), hur många du har att försörja och får fram ett ungefärligt bötesbelopp.

Är du ensamstående, tjänar 20000 kronor i månaden och kör bil mot rött kostar det dig 330 euro, det vill säga 2900 kronor (i dag ligger bötesbeloppet på 3000 kronor i Sverige).

Är du däremot den person som nyligen vann 152 miljoner på Lotto kan böterna hamna på över 2 miljoner kronor.

Här hittar du Bötesräknaren.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro