ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Förslaget: Återinför tunnelbanepolis i Stockholm – men polisen har inga sådana planer

Fredrik Samuelson · 3 Okt 2018
Uppdaterad 4 Okt 2018
Tidigare fanns särskilda tunnelbanepoliser som var synliga i Stockholms kollektivtrafik.

Tidigare fanns särskilda tunnelbanepoliser som var synliga i Stockholms kollektivtrafik. Foto: Unsplash


Stockholm bör återinföra tunnelbanepolisen. Det vill majoriteten i landstinget, som nu tar förslaget till regeringen. Men Stockholmspolisens presschef säger att det just nu inte finns några sådana planer från polisens sida.

klar

Artikellänk är kopierad

Fram till mitten av 2000-talet fanns en särskild tunnelbanepolis synlig i Stockholm.

Nu vill majoriteten i Stockholms läns landsting att regeringen återinför tunnelbanepolisen. Förslaget togs fram för två år sedan, klubbades tidigare i landstingsfullmäktige och togs i trafiknämnden i förra veckan.

– Väldigt mycket av buset i en modern storstad söker sig till kollektivtrafiken. Det hade vi insikt om i Sverige en gång i tiden då vi hade en tunnelbanepolis. Den har i praktiken omorganiserats bort, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

Han anser att Stockholm borde lära av New York och andra storstäder som har speciella poliser för kollektivtrafiken.

– I stället har vi varit tvungna att själva bygga ut med trygghetsvärdar, ordningsvakter och väktare, inte som ett komplement utan som ett alternativ till ett rättsväsende som dragit sig tillbaka.

S vill ha tunnelbanepolis – men inte V

Socialdemokraterna håller med.

– Vi ser ett behov av att ha mer närvaro av poliser i tunnelbanan. Vi behöver en kontinuitet och kunna ha poliser bara i tunnelbanan. Sen förstår vi så klart att polisen behöver arbeta så att resurserna fördelas på rätt sätt, säger Talla Alkurdi (S), oppositionslandstingsråd.

Polisen brottas med en stor resursbrist och trots mer pengar till fler anställda är det svårt att rekrytera fler.

Vänsterpartiet är helt emot en tunnelbanepolis.

– Den där är bara ett populistiskt förslag. Alla partier i riksdagen var överens om att vi skulle satsa på lokala poliser och förstärka de områden som är utsatta för brottslighet. Vi kan inte sitta och ta beslut om vad polisen ska göra. Polisen gör sin professionella bedömning och vet när det blir ordningsstörningar vid kollektivtrafiken och då är man där, säger Gunilla Roxby Cromvall (V), gruppledare i landstinget, ledamot i trafiknämnden och i regionpolisrådet i Stockholm.

Förslag om tunnelbanepolis till regeringen

Landstinget kommer nu att ta förslaget vidare till regeringen.

– Vi lyssnar såklart på SLL (Stockholms läns landsting, reds. anm) och deras behov. Vi är dock i en övergångsregering och agerar som en sådan. Vi avstår därför att medverka kring detta i dag, säger Sofie Rudh, pressekreterare hos justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S).

Stockholmspolisens presschef Varg Gyllander säger att man inte kommenterar politiska utspel men säger:

– Vi har en organisation som bygger på lokala polisområden. Den organisationen gäller i hela Stockholm och gäller även för den del av tunnelbanan som är i de olika lokalpolisområdena. För närvarande finns det inga planer på att införa en tunnelbanepolis. Hur det ser ut i framtiden återstår att se men just nu finns inga sådana planer. Det är regionens uppfattning.

pil
Andra förslag som trafiknämnden tog förra tisdagen

Landstinget vill att regeringen utreder om väktare ska få bötfälla personer som klottrar, vandaliserar och skräpar ner i kollektivtrafiken.

Man vill också att regeringen utreder om kollektivtrafikmyndigheterna ska få ta över rätten från Transportstyrelsen att bestämma över hur höga böterna ska vara för plankare. Moderaterna vill höja böterna från dagens 1 500 kronor och införa ett maxtak på 2 800 kronor för plankare som tas flera gånger.

Landstinget vill att biljettkontrollanter, väktare och ordningsvakter ska få rätt att gripa personer som inte identifierar sig för att kunna utfärda böter på plats till plankare. I dag får man hålla fast personer och skyndsamt tillkalla polis. Detta kräver en ändring i ordningslagen och förslaget skickas till regeringen.

S säger nej till att landstinget ska få ta över beslut från Transportstyrelsen om hur höga böterna ska vara. Partiet säger också nej till att biljettkontrollanter ska få rätt att gripa personer som vägrar identifiera sig i kollektivtrafiken för att ge böter. Man vill dock utreda om väktare och ordningsvakter ska få de befogenheterna.

Vänsterpartiet var emot samtliga förslag och vill att polisen har ensamrätt på att gripa och identifiera personer som inte vill visa legitimation. Partiet vill i stället bland annat se över miljöerna i kollektivtrafiken.

Källa: Källa: Trafiknämnden i Stockholms läns landsting

klar

Artikellänk är kopierad

Fredrik Samuelson
Fredrik Samuelson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro