ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Första genrepet med publik

Nina Andrén · 31 Jan 2014
Uppdaterad 31 Jan 2014

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Gustav Gräll

Nu börjar genrepet inför en nästan fullsatt Malmö Arena.

Jag bloggar under hela programmet i det här inlägget så se till att uppdatera var femte minut för att få det senaste om jubelvolym, artistform och en massa annat.

Nu kööööööör vi!

Programledarna spelar in en puff inför morgondagen som tas om flera gånger. Publiken är med på noterna och skrattar och jublar precis där de ska.

Introduktion som förenar Malmö som värdstad för både Eurovision 2013 och nu Melodifestivalen 2014. Programledarna verkar stabila. Är de nervösa så syns det inte.

Mest förhandsjubel på Yohio, Linus Svenning och Helena Paparizou när kvällens tävlande presenteras på bildskärmar.

Barnen på raden framför mig väntar spänt på att Yohio ska gå upp på catwalken. De tar ivrigt foton med mobilen och ser förväntansfulla ut när idolen går upp mot scenen. Det finns mycket barnfamiljer i publiken i kväll som är spända på förra årets 2:a.

Yohio får inte riktigt igång publiken under sitt nummer. De flesta sitter spänt och lyssnar men det blir inget hålligång i arenan trots fyverkeripjäser på scenen. Yohio sjunger bättre än på dagrepet men han har inte lagt in de högsta växlarna än. Fortfarande något lojt. Publiken applåderar visserligen men det där öronbedövande ljudet jag förväntade mig uteblir.

Nu Mahan Moin i sitt Waka-waka-nummer. Rösten är fortsatt bra och publiken klappar takten när dansarna visar att det är dags att ge lite respons. Annars går bidraget ganska omärkt förbi i kväll.

Dags för Skånesonen Linus Svenning att börja sjunga sin ballad mitt ute bland publiken på parkett. Stämningsfullt när folk viftar med sina mobiler likt tändare. Förlåt, en parantes men vad har människan på sig? Blåjeans och t-shirt. Fattar att han vill se genuin ut i låten om sin döda bror men det ser mest slarvigt ut. Bra med publikrespons i alla fall.

Elisa är proffsigheten själv. Nu sitter den manliga publiken och tittar koncentrerat av någon anledning. Hon lyckas vara sexig och girl-next-door på samma gång. Stabilt framförande och “Casanova” belönas med en rungande applåd. Tror fortfarande att Elisa får det svårt i morgon.

När Alvaro Estrella glider in på catwalken klappar folk takten och enstaka busvisslingar hörs. (Det är inte jag, lovar!) Alltså, det här numret i kombination med en killer-refräng är så jäkla bra. Nu börjar fler sittdansa och jag skulle säga att det blir högst applåder efter Yohio så här långt.

Dags för nästa skåning – Ellen Benediktson. Hon sjunger hela låten uppe på ett podium på catwalken i publikhavet. Bakom sig har hon en riktigt snygg ljusrigg. Och nu kommer de viftande mobilerna fram igen som sig bör till balladerna i startfältet. Hon verkar så genuin den där Ellen. Likeable som man säger. Sången sitter som den ska. Publiken verkar beröras.

Sylvester Schlager peppar sig själv inför catwalkgången och ser riktigt glad och uppsluppen ut när han vandrar fram till scenen. Där han sen får vänta in en gitarr som inte hunnit fram i tid. Genrepspubliken förhåller sig rätt kallsinniga till “Bygdens son”. Många väljer att prata med sina stolsgrannar istället. Stackarn.

Vet att det är låtarna som tävlar men jag kan inte låta bli att kommentera Helena Paparizous utseende. Hon går catwalken fram som en diva. Liksom svävar. Och ler med hela ansiktet. Tror att nästan hela journalistkåren är lite småkära i Eurovisionvinnaren. Hon har DET. Karisma. “Survivor” visar också att en bra låt är en bra låt. Då behövs inga dansare eller andra attribut. Det är bara Helena och en läcker ljusshow med pyro på scenen. Och det där borde vara publikens favorit i kväll om man bara räknar applåddecibel.

Över lag måste jag säga att genrepspubliken inte är lika taggade som de brukar vara på fredagarna. Det brukar vara mycket mer energi och laddning i lokalen. Gillar de inte låtarna eller har malmöborna baksmälla sen Eurovision-hysterin förra året? De är mer med på noterna i interaktion med programledarna Nour och Anders än under låtarna. Konstigt.

Clara Henry som ska leda Uppsnack och Eftersnack på SVT Play ska köra en prata nu men tekniken strular och hon ser väldigt rädd och nervös ut. Inget funkar som det ska. Inte ens skämten går hem. Vem har skrivit manus? Vem är ansvarig? Hoppas hon hinner bli varm i kläderna till i morgon för då ska nämligen jag vara gäst i just Uppsnack.

Var är Edward af Sillén när man behöver honom? Sveriges bästa manusförfattare och regissör när det kommer till TV-galor. (Och bästa speakerröst. Det är inte samma sak utan hans “Melodi nummer 1…” i år)

Nu lottas det vilka bidrag som går vidare och vilka som åker ut. Publiken orkar knappt bry sig om att få höra några bidrag alls igen. De verkar mest sugna på att få gå hem. Konstig stämning här inne. Hoppas verkligen det är mer drag under direktsändningen.

Elisa lottas att sjunga om. Samtidigt som folk ur publiken börjar smita ut från arenan. Det ska bli oerhört intressant att se vad publikundersökningarna som görs direkt efter genrepet visar. Om nån ens är kvar att fråga vem de tyckte var bäst i kväll…

Alvaro Estrella är den andra som lottas att köra sin låt en gång till och nu har halva arenan redan gått härifrån. Jag vet inte hur man ska analysera och tolka den här publiken? De har ju ändå betalat för att vara här på genrepet. Den lilla stämning som fanns från början dog totalt under strulet med Clara Henrys prata. SVT har en del att jobba på under natten för att allt ska sitta i morgon och för att publiken inte ska gå mitt i direktsändningen.

klar

Artikellänk är kopierad

Nina Andrén
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro