ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Första tv-programmet sänds i mobiltelefonen

TT · 23 Apr 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Den första tv-programserien för mobiltelefoner har börjat. Mobilens svar på "Idol" ska locka tittare in i en ny tv-ålder med hjälp av Ebba Hultqvist.– Vi vill skapa ett nytt beteende och vi vet utifrån olika tester att intresset är stort för tv i mobilen, säger teleoperatören Telenors vd Johan Lindgren till TT. Tillsammans med tv-produktionsbolaget Talpa har Telenor tagit fram den första riktiga programserien bara för mobiltelefonen.Med dagliga cirka tre minuter långa sändningar i åtta veckor, går bolaget in i tv-åldern på allvar. Men också andra operatörer kommer att kunna låta sina kunder titta på programmet "Star Express" som började sändas på måndagen.Med programledarna Ebba Hultqvist och Mange Schmidt ska mobilanvändarna lära sig att det kan fungera att titta på tv i mobilen.– Det ska bli jättespännande att vara med och det ligger helt rätt i tiden, säger Ebba Hultkvist. TalangjaktEn musikalisk talangjakt, där användarna själva kan skicka in sina inspelade musikaliska experiment och hoppas på att bli upptäckta. Vinnarna kommer att få spela in sin låt med hjälp av proffsproducenter.Det blir nu inte en motsvarighet till Youtube på internet fast för mobilen.– Absolut inte, det är en riktig tv-produktion anpassad till mobilen som folk kan se när de vill, säger Talpas chef Anna Carrfors Bråkenhielm till TT. Nyss hemkommen från den stora tv-mässan i Cannes är hon uppfylld av mobilens möjligheter som framtidens tv-plattform.– Jag har jobbat med tv i 17 år och det här är första gången jag på allvar ser möjligheter att erbjuda andra än de traditionella tv-bolagen nya program, säger hon. "Vi vill tjäna pengar"Talangjakten kommer att följas av fler programtyper under våren och sommaren. För operatörer som Telenor är det inte bara möjligheten att fylla näten med innehåll som lockar till användning som hägrar.– Vi vill tjäna pengar och få lojala kunder som väljer operatör utifrån tjänster och inte var de kan få billigaste telefonen, säger Johan Lindgren och fortsätter: -Ingen vet vart framtidens tv-reklampengar tar vägen. Men kan vi visa annonsörer att vi har de tittare de vill nå, kan reklam mycket väl finansiera programmen.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro