ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Frågorna som SJ måste svara på

Ola Jacobsen · 8 Dec 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Förseningar och inställda tåg är något som tågresenären får räkna med även den här vintern.

Förseningar och inställda tåg är något som tågresenären får räkna med även den här vintern. Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Vintern hann knappt börja innan tågkaoset bröt ut. I morgon ställs SJ och Trafikverket till svars.

Inställda tåg, lång väntan i strömlösa tåg, utebliven information. Knappt har vintern börjat förrän förra vinterns tågkaos går i repris.

De ansvariga skyller på varandra. Men i morgon ställs de till svars av riksdagens trafikutskott.– Jag vill se att de inte håller på och skyller på varandra utan visar förmåga att samarbeta och vidta åtgärder utifrån lärdomarna från förra vintern, säger Anders Åkesson (C), ledamot i utskottet.

Det är bland annat är SJ:s vd Jan Forsberg, och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm som är kallade att svara på politikernas frågor. För Metro Teknik avslöjar trafikutskottets ledamöter sina frågor till de ansvariga. – Jag kommer fråga Trafikverket om de har tillräckliga resurser och om de tror att de extra pengarna för drift och underhåll hjälper. Är det kanske egentligen investeringspengar som vi måste satsa på? säger Stina Bergström (MP).

I senaste rapporten från Svenskt kvalitetsindex rasar SJ till historiskt låga förtroendenivåer hos sina kunder. SJ:s styrelseordförande och vd har i ett brev till riksdagspolitikerna beskrivit uppstyckningen av järnvägen och hur väldigt lite av tågkaoset är SJ:s fel.

Till skillnad från infrastrukturministern utesluter inte Anders Åkesson (C) ökade resurser till järnvägen. – Det är inte så ovanligt att vi har vinter på vintern. Utifrån den bild som kommer fram på torsdag är jag beredd att agera politiskt. Ska vi tillföra ytterligare resurser? säger han.

Men Vänsterpartiet är kritiskt till hur alliansregeringen hanterat järnvägen. – De skyller på den tidigare regeringen men de har suttit i över fyra år nu och den här regerigen mäktar inte med att vända trenden, säger Siv Holma (V).

Hon uttrycker också viss skepsis till de svar som trafikutskottet kommer få på sina frågor till SJ och Trafikverket. – Jag tycker att det kan vara svårt att tolka svaren från myndigheter och statligt ägda företag. De håller tand för tunga så man kommer få lyssna noga för att höra eventuell kritik mot politikerna.

Folkpartiets ledamot vill veta vad de extra anslagen till drift och underhåll har givit för konkreta resultat. – Man kan inte bara öka anslagen utan att det blir konkreta resultat, säger Lars Tysklind (FP).

Jonas Eliasson, professor i transport-systemanalys på KTH.
Jonas Eliasson, professor i transport-systemanalys på KTH.

Kommentar: "De låter känslan i magen styra"

Alla är överens om att järnvägen inte fungerar tillfredsställande i  Sverige i dag. Särskilt inte på vintern.

Men sanningen är att vi inte vet vad som är det mest kostnadseffektiva sättet att få järnvägen att fungera.

Det är inte säkert att det ska hällas pengar på järnvägssystemet, pengarna kanske kan göra bättre nytta någon annan stans.

Vi har inte tillräckligt mycket underlag för att veta hur man på smartaste sätt minskar förseningarna. I stället styr en känsla i maggropen. Men maggropskänslan pekar åt olika håll för olika aktörer.

Nu har Trafikverket insett att de måste veta mer om hur man på effektivast möjliga sätt ökar tillförlitligheten för att få några pengar.

Det är en början till att kunna fatta välunderbyggda beslut.

klar

Artikellänk är kopierad

Ola Jacobsen
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro