ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Framtidsbilen som ska rädda Saab

TT · 18 Sep 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Efter åratal av förluster, en vikande försäljning och bland bilvärldens smalaste modellprogram är Saab Automobile piskat att komma med nyheter.

Nu visas den tredje framtidsbilen på mindre än ett år.Saab har bara två modeller som säljs på alla marknader, storsäljaren Saab 9-3 från 2003, och Saab 9-5 som med sina elva år anses gammal och har tappat attraktionskraft hos köparna.

Både ägarna General Motors och Saabs ledning är överens om att det krävs fler modeller för att nå större volymer och också lönsamhet.

Cabrioletmodellen av 9-3, som tillverkas av Magna Steyer i Österrike, är viktig för Saabs image, inte minst i USA och Storbritannien. Den nya konceptbilen, kallad 9-X Air, ger en vink om framtidens cabriolet. På bilsalongen i Paris i början av oktober visas den offentligt.

Bilen spinner vidare på samma motorteknik som den lilla konceptbilen 9-X Biohybrid som visades i Genève i våras, elmotor i kombination med bensin eller etanol. Tygtaket håller man fast vid, men i övrigt är mycket nytt. Som att man kan starta bilen med sin mobiltelefon.

Det lär dröja innan den når bilhallarna. Först ska den lilla stadsjeepen, 9-4 X, börja att säljas under nästa år. En ny 9-5 är också före i kön.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro