ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Framtidsyrket influencer flyttar in på skolschemat

Annica Ögren · 15 Sep 2018
Uppdaterad 15 Sep 2018
Influencer tar form som utbildning på skolschemat i några av landets skolor.

Influencer tar form som utbildning på skolschemat i några av landets skolor. Foto: Unsplash


Allt fler globala annonsörer satsar på varumärkesbyggande genom influencers. Enligt Jonas Collinder, forskare på Stockholms universitet, är yrket nu här för att stanna.

klar

Artikellänk är kopierad

Under de senaste åren har influencer-marknaden ökat. Alltså, marknadsföring som sker via att en person genom sina kanaler i sociala medier blir ambassadör för ett varumärke, och ibland mot betalning, skriver DN.

En influencer är också en självklar del i många annonsörers marknadsföringsstrategi.

LÄS MER: Drömyrket: Alexandra jobbar med Youtubers

Det satsas på influencers

Enligt en ny undersökning som tidningen tagit del av från World federation of advertisers (WFA) kommer sex av tio globala annonsörer öka sina investeringar på influencer marketing under de närmsta året. Det främsta målet är att öka varumärkeskännedomen, nå nya målgrupper och få fler förespråkare för varumärket. De mest populära kanalerna för samarbeten är Instagram, Youtube, Snapchat och Twitter.

Enligt Jonas Collinder, forskare inom marknadsföring och sociala medier vid Handelshögskolan i Stockholm, och som DN talat med, är yrket ingen fluga. Tvärtom så är yrket här för att stanna, skriver tidningen.

– Tidigare låg ju den makten hos de etablerade medierna som var de enda som hade tillräckliga resurser för att nå ut brett. I och med sociala medier har många barriärer för att som individ kunna nå ut rivits. Sociala medier har så att säga jämnat ut spelplanen för att publicera innehåll, säger Jonas Colliander.

Redan på skolschemat

På Kalix folkhögskola finns redan 20-veckorskursen ”Framtidens Youtuber”. Även Thoren Innovation School, gymnasieskolor som inriktar sina utbildningar mot idéutveckling och entreprenörskap, har ämnet ”Influencer” på ett av sina program. Utbildningen finns i nuläget endast i Malmö, men till hösten 2019 planeras den även att starta i Stockholm.

– I framtiden tror jag att influencer blir alltmer professionaliserat som yrke och att konkurrensen om att vara en ”riktig” influencer kommer att hårdna. Och fenomenet kommer ta många fler former som vi inte har idag, säger Jonas Colliander, till DN.

klar

Artikellänk är kopierad

Annica Ögren
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro