ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Från utsvängda bralllor till Snoop

Katarina Matsson · 7 Nov 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Enkel och klassisk. Så beskriver Tommy Hilfiger, som för första gången är i Sverige, sin egen stil. Bland annat träffar han Beckmans design-studenter. – För mig handlar det om att hitta nya talanger och kanske hjälpa dem med mina råd och min erfarenhet, säger han. 

Enkel och klassisk. Så beskriver Tommy Hilfiger, som för första gången är i Sverige, sin egen stil. Bland annat träffar han Beckmans design-studenter. – För mig handlar det om att hitta nya talanger och kanske hjälpa dem med mina råd och min erfarenhet, säger han.  Foto: Lotta Imberg


klar

Artikellänk är kopierad

IKON. Från utsvängda jeans till klassiskt preppy till Snoop Doggy Dogg. Tommy Hilfigers moderesa har varit en berg-och-dal-bana. Som långhårig tonåring tog han sitt sparkapital på 150 dollar, köpte utsvängda byxor på gatan i New York och sålde vidare till familj och vänner. – Alla mina skolkamrater ville se ut som jag, säger designern när Metro möter honom på Grand Hotel i Stockholm.Men han hittade inte vad han ville ha och började sy upp sin egen design. – Jag bestömde mig för att satsa, jag ville tävla med Ralph Lauren och Calvin Klein, säger han.Resten är modehistoria. Nu ska den sviktande amerikanska marknaden vinnas tillbaka med mindre men starkare kollektioner.På 90-talet blev du väldigt populära bland hiphoppare. Hur hände det?– De ville hitta sin egen designer och började bära de här stora loggorna och tröjorna. Det blev en stor trend. Men det blev lite för stort. Nu blir vi medvetet mindre exponerade. Var hittar du inspiration?– Från hela världen. Människor, platser, saker, gamla filmer. Jag är säker på att jag kommer att få nya idéer innan jag åker härifrån. Vad vet du om den svenska modescenen?– Jag tycker att den är ”hot and happening”. Det händer väldigt mycket. Ni har många stora märken som är riktigt bra, som H&M, Gant och Peak Performance. Du har en väldig stor passion för musik?– Ja, när jag startade mitt företag omgav jag det med rock n’ roll. Jag har klätt alla från Rolling Stones till David Bowie till Lenny Kravitz. Samtidigt som du har byggt ett modeimperium har du uppfostrat en familj med fyra barn. Hur går det?– Det är hela tiden en balans, jag försöker vara med dem när jag kan och tar dem med mig. Min 14-åriga dotter kommer hit i morgon för att spendera helgen med mig. Vilket är det viktigaste råd du gett dina barn?– Att de ska behandla andra som de själva vill bli behandlade och att de ska uppskatta allt i livet. Och vilket råd ger du till unga modeskapare?– De måste lära sig att mixa kommersialitet med kreativitet, jag tror att det är en stor läxa för dem. Slutligen, du som ser ut som en sådan snäll kille. Vad var det egentligen som hände med Axl Rose på den där en festen förra året?– Jag slog till honom, boom. Han gick över gränsen och jag bad honom artigt och snällt att sluta. Han skulle ha slagit mig annars, och i så fall skulle jag inte vara här just nu.Tommy Hilfiger har själv valt ut svenska designern Bea Szenfeld och gett henne fria händer att tolka hans kläder i skylfönster i butiken på Smålandsgatan. I morgon klockan 10 avtäcks fönstret med Bea, Tommy Hilfiger och Beckmans rektor Tom Hedqvist på plats. – Jag har utgått från hans motto ”klassiskt med en tvist” och gjort ett klassiskt svenskt scenario med en tvist. Han har verkligen gått igenom modebranschens berg- och dalbana, det är verkligen inspirerande. Jag uppskattar hans design, även om jag kanske inte förknippas med det sparsmakade, säger Bea Szenfeld.

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro