ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Fynda bensinbilar när oljan är billig

Metro/motor · 19 Feb 2015
Uppdaterad 19 Feb 2015

Priset för råolja är det lägsta på över fem år, när det här skrivs kostar en liter bensin nära tolv kronor. Förvirringen bland oljeproducerande länder gör att det, åtminstone rent ekonomiskt, går att försvara ett köp av bensindriven suv. Det finns fynd bland bensinångorna.

klar

Artikellänk är kopierad

Döljer inte sitt ursprung

Mercedes M-klass 350 (2011–) Stadig, stabil, säker. Den tredje generationens M-klass försöker inte dölja sitt ursprung, detta är en suv och inget annat. Mercedes kan som få andra kalibrera fjädring, men för högsta komfort bör man ändå välja en bil med den höj- och sänkbara luftfjädringen. Innerutrymmena är spatiösa, baksätet en plats att trivas på, med glastak är kupén påtaligt luftig. Köpa Tredje generationens M-klass har inte dragits med föregångarnas kvalitetsproblem. Ägarna är nöjda med sitt val, men ett återkommande klagomål är dock på ryckigt växlande automatlåda (gäller sjuväxlade bilar). På 350 motorn kan ett elfel kopplat till en kam­axelsensor ge tänd motorlampa. Pris: 390 000–420 000 kr (bensin, 306 hk), 2012, ca 6 000 mil. Köra Fin suvkänsla, med luftfjädring förbättras ”komma fram”-kompetensen. Den sexcylindriga motorn arbetar diskret, trots att de 306 hästkrafterna inte stöttas av överladdning har motorn hela 370 Nm i vridmoment. På pappret ska bilen klara sig på långt under ­litern vid blandad körning, i verkliga livet torde det bli något över litern. Säkerhet: 4 av 5. (Euro-Ncap 2012) Äga Årsskatt: 2 140 kronor. Förbrukning: 8,5 l/100 km. CO2: 199 g/km. Serviceintervall: 2 500 mil/24 månader. Servicekostnad: Servicekostnad: 2 500 mil: cirka 3 600 kr, 5 000 mil: cirka 7 100 kr, 7 500 mil: cirka 3 400 kr. Totalt 6 000–12  000 mil: cirka 23 400 kr. Reservdelskostnad: Cirka 37 200 kronor. Pris avser bil med konventionell fjädring. Vi gillar Komfort, utrymmen, kvalitetskänsla, krocksäkerhet, lågt CO2-utsläpp ger ”sansad” årsskatt, flera bensin- och diesel­alternativ. Vi ogillar Mycket begränsat utbud av bensin­motorer, dyr att köpa och bruka, mer åk- än körglädje, ­flera tyska konkurrenter roar ­föraren mer.

En USA-optimerad japan

Nissan Murano 3,5 V6 (2006–2014) En USA-optimerad ­japan. I bilens grundutrustning ingår allt en krävande bilköpare kan kräva och mer där till. Under motorhuven sitter en av världens mest prisbelönta motorer, Nissans VQ-sexa. Med 485 centimeter har Murano drygt fyra centimeter tillgodo på Mercedes och Volvo. Linjeföringen går dock utöver bagageutrymmet. Spatiöst baksäte. Köpa Generellt mycket nöjda ägare. Det förekommer irritationsproblem, så som känsliga säkerhetsbälten (!), de låser under påträdandet. Ett fåtal ägare har haft problem med oljeläckage från växel- och fördelningslådor till fyrhjulsdriften. Under 2010 tillkom en diesel på 190 hästkrafter. Små justeringar följde 2011. Pris: 200 000–230 000 kr (bensin, 256 hk), 2011, ca 6 000 mil. Köra Ur 3,5 sexcylindriga liter lockas 256 silkeslena hästkrafter. En steglös automatlåda (CVT) ser till att kraften hittar till de fyra drivande hjulen. En försiktig förare kan lirka bilen under litern. Komfort är prioriterat, karossrörelserna är mjuka, men krängningen trots allt måttlig. Navigation ingår i bilens basutrustning. Ett dieselalternativ. Säkerhet: (Ej testad av Euro-Ncap) Äga Årsskatt: 3 374 kronor. Förbrukning: 10,6 l/100 km. CO2: 248 g/km. Serviceintervall: 3 000 mil/24 månader. Servicekostnad: 1 500 mil: cirka 3 500 kr, 3 000 mil: cirka 4 000 kr, 4 500 mil: cirka 4 500 kr. Totalt 6 000–12  000 mil: cirka 23 700 kr. Reservdelskostnad: Cirka 25 300 kronor. Vi gillar Pris, utrymmen, gångkultur, komfort, mer gediget intryck jämfört med föregångaren, ovanlig modell, utrustnings­nivån. Vi ogillar Förbrukningen 10,6 l/100 km gör den inte helt lättsåld den dag det är dags.

Rymlig med vänlig uppsyn Volvo XC90 3,2 (2002–) Snart rullar Volvo XC90 generation två ut i Trollhättan. Med en produktionstid på tolv år är utbudet stort av begagnade XC90 generation ett. Fina innerutrymmen, möjlighet att färdas sju samt en vänlig uppsyn har gjort att försäljningen rullat på. Kunnigt fyrhjulsdrivningssystem och generös markfrigång räcker för de flestas behov av terrängkompetens. Köpa Tidiga årgångar (2003-2004) hade problem med kvaliteten på bromsskivor och styrleder. De värsta elektroniska trollen botades i samma veva. Tidiga versioner av bensin V8:an har visat sig ­känsliga, men har de inte gett med sig efter tio år så ... Modernare multimediadel med bluetooth 2012. Pris: 190 000–220 000 kr ­(bensin, R6, 243 hk), 2011, 6 000 mil. Köra En absolut majoritet av XC90 har femcylindriga dieselmotorer, 2010 var sista året XC90 kunde beställas med bensinmotor i Sverige, då med V8 på 315 hästkrafter. Nyare bensin-drivna XC90 är importerade och har i regel den raka 3,2-literssexan på 238 alternativt 243 hästkrafter, på vissa marknader finns femcylindrig bensinmotor. Säkerhet: 5555 (Euro-Ncap 2003) Äga Årsskatt: Ca 3 800 kronor. Förbrukning: 11,5 l/100 km. CO2: 269 g/km. Serviceintervall: 3 000 mil/12 månader. Servicekostnad: 3 000 mil: cirka 3 800 kr, 6 000 mil: cirka 5 700 kr, 9 000 mil: cirka 3 800 kr. Totalt 6 000–12 000 mil: cirka 15 200 kr. Kamremsbyte: 18 000 mil/10 år: ca 5 600 kronor. Reservdelskostnad: Cirka 24 300 kronor. Vi gillar Mjuka sex- och åttacylindriga motorer, komfort, bra bagageutrymme. Vi ogillar Efter 2010 års modell är den som vill köra XC90 med bensinmotor hänvisade till privat­importerande bilar, ålders­tigen, bränsletörstig.

klar

Artikellänk är kopierad

Metro/motor
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro