ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Galleriakriget rasar i norrort

Mikael Hellmyrs · 20 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Susanne Ljungström Åhlén, köpcentrumchef på Stinsen i Häggvik. 

Susanne Ljungström Åhlén, köpcentrumchef på Stinsen i Häggvik.  Foto: Lotta Imberg


klar

Artikellänk är kopierad

Täby, Kista och Vällingby – några av käm­par­na i ”Köpcentrum­­kriget i norrort”. Nu rustar ännu en aktör på ­slag­fältet – Nya Stinsens köpcentrum i Sollen­tuna som öppnar.– Trivsel är oerhört viktigt på köpcentrum, liksom ­butiks­mixen. Det har vi satsat hårt på för att urskilja oss i den hårda konkurrensen med alla andra ­köp­centrum häromkring, säger Susanne Ljungström Åhlén, köpcentrumchef på Stinsens shoppingcentrum.

En man står på en stege och putsar en toalettskylt intill Wayne’s Coffee. Det luktar ­­­­­­­­­­­ren­görings­medel­. Stinsens shoppingcenter ny­öppnar med dubbelt så stor shoppingyta och med 30 nya butiker.

Målet är att sno kunder från andra köpcentrum i norr­ort. Konkurrensen är tuff. Täby och Kista kommer att bygga ut sina köpcentrum. Vällingby city har nyöppnat efter utbyggnader och i Solna kommer Mall of Scandinavia, ett  av Skandinaviens största ­köp­centrum, att byggas. Enligt Dagens Industri planerar dessutom finansmannen Gustaf Douglas att investera 5–7 miljarder kronor i ett nästan dubbelt så stort shoppingcentrum som Mall of Scandinavia i Rosenkälla.– Jag har pratat med konsumenter som säger att de kommer till oss bara för att vi har gratis parkeringar och toaletter. Sådana detaljer är superviktiga. Det är därför vi kanske kan vinna de kommande årens köpcentrumkrig, säger Susanne Ljungström Åhlén.

klar

Artikellänk är kopierad

Mikael Hellmyrs
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro