ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Gatumodets kung

Kenya Hunt · 13 Mar 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

 Japanske designern Yohji Yamamoto är trött på det billiga och sexiga modet. I stället vill han skapa eleganta och riktiga kläder.Yohji Yamamoto, juriststudenten från Japan som blev avantgardedesigner, är känd för att vara medie­­skygg ­och en smula intensiv. Därför blir alla förvånade när Yamamoto kliver in på en cocktailbar en timme innan hans Y-3-show i New York börjar. Förutom att dricka drinkar och prata med folk poserar han snällt för foton tillsammans med skådespelaren Milla Jovovich och skakar hand med Kanye West.Men låt dig inte luras, den excentriske toppdesignern har inte tappat stinget trots sin nya mjuka sida.Du har jobbat som designer i 27 år nu. Vad har förändrats i modevärlden under dina år i branschen? – Modet blir bara smutsigare, billigare och sexigare. Det räcker nu. Vi måste återvända till riktiga kläder.Vad var din största inspiration för den här kollektionen?– Jag ville göra eleganta sportkläder. Som du vet  är de inte bara för atleter, det är vardagsplagg för många. Det är gatumode.Men kollektionen känns även optimistisk med starka färger ...– Ibland behöver man färg men man måste använda den på ett vackert sätt. Färg har så mycket känsla och mening i sig. Fast det är svårt. Det är bara att titta på omgivningen och se hur många som bär svart. I New York klär sig alla i svart. Det har blivit en sorts uniform.Din vår/sommarkollektion för 2009 går helt i svart och vitt och visades veckan då börsen kraschade. Använder du ditt skapande för att kommentera det som händer i världen?– Det finns inget samband över huvud taget mellan mina kreationer och situationen vi befinner oss i nu. Min roll är väldigt enkel: jag gör det jag alltid har gjort.Yamamotos egen visning i Paris dominerades av svart och vitt. Och med rött som accentfärg. Sexigt? Nej.

klar

Artikellänk är kopierad

Kenya Hunt
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro