ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Gav sig i namnstrid för amerikansk jätte

Fredrik Beckman · 28 Nov 2013
Uppdaterad 4 Dec 2013

Den amerikanska klädjätten GAP gillade inte att en kvinna från Göteborg sålde under varumärket GAPA. Nu har GAP fått rätt efter att kvinnan gått med på GAP:s krav.

klar

Artikellänk är kopierad

Göteborgskvinnan hade registrerat GAPA i flera så kallade klasser. Bland annat leksaker. Men främst skulle hon rikta in sig på hakklappar och produkter som hade med barns ätande att göra.

Det gillade inte amerikanska börsnoterade GAP, ett företag med 134 000 anställda och butiker och 3 100 butiker världen över.

Pant och registreringsverket, PRV, gav GAP rätt till vissa delar. Göteborgskvinnan fick inte marknadsföra exempelvis bestick och leksaker. Däremot gick produkter som bärselar och hakklappar bra.

GAP överklagade till patentbesvärsrätten. Företaget ville att varumärket GAPA skulle upphävas i sin helhet. Och i den förhandlingen gav sig kvinnan och gav GAP sitt medgivande. Därmed dömde patentbesvärsrätten till det amerikanska storföretagets favör och GAPA upphävs som varumärke.

klar

Artikellänk är kopierad

Fredrik Beckman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro