ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Geelys motto: Fyra hjul och två soffor

Hanna Göransson · 29 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Den kinesiska biltillverkaren Geely vill köpa Volvo PV av Ford för ungefär 17 miljarder kronor. Och lågbudgettillverkarens dåliga rykte riskerar nu att svärta ner Volvos namn.– Geelys ägare har sagt att bilbygge handlar om att sätta ihop fyra hjul och två soffor. Om den filosofin används på Volvo kan det erodera Volvos rykte, säger Frans Melin, ekonomie doktor och varumärkesexpert på Lunds universitet.

Därför menar han att det är viktigt att Geely håller isär de två produkterna. Något som analytikern Matts Carlsson håller med om.– På samma sätt som att Hugo Boss och Dressman inte får använda samma tyg är det viktigt att de låter Volvo vara ifred, säger han.  

Vid en presskonferens i går meddelade näringsminister Maud Olofsson (C) att regeringen välkomnar budet på Volvo. Samtidigt påpekade hon att det är viktigt med en stark köpare.

Hur ser du på att Geely är litet och har ett dåligt rykte?– Det är oklart hur mycket pengar Geely har och hur deras affärsplan ser ut. Men Volvo är ett starkt varumärke och kanske vill Geely lära sig mer om säkerhet och teknik, säger hon.

Enligt TT lovar Geely i ett pressmeddelande att fabrikerna i Göteborg och Gent blir kvar.

"En bil för bönder"

I kinesisk press spekuleras det om budet är bra eller dåligt. Det berättar Martin Stenberg,kommuniktions-­konsult med fokus på Kina som är på plats i Peking. Reaktionerna från vanliga kineser är att Geely är en lågbudgetbil.  – Geely är en bil för bönder, säger Wang Moxi.

Att köpa ett västerländskt varumärke är en genväg till den västerländska marknaden. "Det här kan vara ett sätt för Geely att få bra PR", uppger kinesiska medier.

Experterna svarar

1. Vad händer med jobben?

2. Blir Volvo en lågbudgetbil under Geely?

Matts Carlsson analytiker, Göteborg manegment institute

1. "Bilarna kommer att fortsätta produceras i Sverige. Att tafsa på tekniken och personalen som finns här skulle sänka investeringen."2. "De närmaste fem åren händer ingenting med bilarna eftersom de i princip redan är färdiga. Sedan kommer de separeras från Geelys bilar och jag tror det blir exklusivare modeller."

Håkan Mattsson, Dagens Industris bilexpert

1. "Produktionen blir kvar i Sverige. Kineserna vill komma in på den europeiska marknaden och då är en fabrik här ovärderlig."

2. "Det händer ingenting med bilarna. Det gäller att behålla kvaliteten för att för att vara kvar i matchen och Geely vill snarare lära sig av Volvo än att förändra."

Robert Collin, Aftonbladets bilexpert

1. "Produktionen stannar i Sverige tio år, sedan kanske kineserna har blivit så duktiga att de kan ta hand om tillverkningen."

2. "Risken är att Geely säger att Volvobilarna redan är 100 gånger bättre än de kinesiska och därför inte behöver bli bättre. Men Volvo kommer att fortsätta vara ett högkvalitetsmärke."

klar

Artikellänk är kopierad

Hanna Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro