ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

General Motors satsar på batteritillverkning

TT · 13 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
General Motors utvecklingschef Bob Lutz.

General Motors utvecklingschef Bob Lutz. Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

General Motors laddar batterierna. I flera bemärkelser. Biljätten vill blidka politikerna i Washington med elbilar och satsar på egen tillverkning av batterierna. I dag finns all tillverkning av litiumjonbatterier i Asien. Det gillar inte GM. Därför satsar biljätten på egen batteritillverkning i samarbete med koreanska LG Chem. Den nya bilfabriken ska enligt planerna hamna på hemmaplan, i Michigan, där tusentals förlorat sina jobb när bilfabriker stängts. Nyheten fick applåder på bilmässan i Detroit. – Det är viktigt för oss att ha en inhemsk leverantör av batterier för att inte vara beroende av Asien, säger Beth Lowery, ansvarig för miljö och energifrågor på General Motors, till TT. Lanseras nästa år Hittills har GM investerat ungefär en miljard dollar, motsvarande nästan 8 miljarder kronor, i utvecklingen av den laddningsbara elhybriden Chevrolet Volt. Den ska komma ut på marknaden i november nästa år. Förutom batterifabriken ska GM också skapa ett nytt laboratorium för utveckling av batterier tillsammans med Michigans universitet. Trots att det mesta just nu handlar om eldrift har GM fortfarande kvar målet att 50 procent av bilarna ska gå på biobränsle 2012. Om elbilen ska bli en succé hänger på priset. Både på bilen och på bensinen. Till skillnad från bilsalonger i Europa där budskapen mest handlar om minskade utsläpp är det bränsleekonomi som är mantrat i Detroitsalongen. Det var först när bensinpriset gick upp till motsvarande sex kronor litern, vilket är skyhögt i USA, som de amerikanska bilköparna började att efterfråga mer bränslesnåla bilar. Nu har bensinpriset sjunkit till hälften. Uppvisning General Motors utvecklingschef Bob Lutz tror ärligt talat inte att amerikanerna kommer att köpa elektriska bilar. – Självklart inte. Inte så länge bensinpriset fortsätter att vara lågt. Det värsta som kan hända när Volt kommer är att bensinpriset har gått ner. Volt är företagets aviserade plug-in-hybrid, som ska kunna gå sex mil på en laddning. Lutz konstaterar att bilmässan, med fokus på elbilar, är en uppvisning för den amerikanska regeringen. – Det visar att vi förstår miljöproblemet och har tekniken, säger Bob Lutz. Han är kritisk mot att regeringen i hans tycke låter biltillverkarna ta ansvaret för att komma ifrån oljeberoendet. – Regeringen vill ha låga bensinpriser, eftersom det är det folket vill ha och det är folket som röstar. Sen ska vi satsa på en massa teknik. Personligen skulle han vilja se högre bensinskatter. – Men det är inget jag driver. Då skulle våra kunder hata oss.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro