ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Genombrottet var en slump"

Pontus Hammarlund · 29 Aug 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

Foto: Johan Lidman


klar

Artikellänk är kopierad

 José Gonzalez fick med en låt i en reklamfilm och slog igenom stort utomlands. Nu går kompisen Tobias Fröberg samma väg. – Det är väl mer en slump, säger han och försvarar sig omgående. – Det blir mindre och mindre fult. Vi lever ju i en Paris Hilton-värld. Frågan är inte längre: ”hur fan kunde du sälja en låt till Panasonic?” utan: ”hur fan gjorde du det?”. •• Har du haft betänkligheter? – Det är klart man har, det har man hela tiden. Men man måste vara realist. För fem år sedan hade jag tackat nej. Men vi lever i en ny verklighet när det gäller musik, säger han och påpekar att han dock inte skulle sälja sig till vilket pris som helst. – Jag skulle inte vilja att det var en reklam för bindor eller Bofors Vapen, haha.

SIGNADES AV SKIVBOLAGSLEGENDAR Reklamfilmen gjorde att den brittiska skivbolagslegendaren Alan McGee fick upp ögonen för Tobias Fröberg. Han signade honom till sitt bolag Poptones och snart skrev gotlänningen även på för det amerikanska bolaget Cheap Lullaby. Plattan ”Somewhere in the city” som släpptes nyligen doftar Simon & Garfunkel och är uppföljare till 2004:s ”For Elisabet wherever she is”. – Det var svårt att hitta den perfekta känslan. Det var mycket bråk och vi visste inte riktigt hur vi skulle nå fram till den. •• Bråk? – Jag och Linus (Linus Larsson, producent, medmusiker och barndomsvän reds.anm). Vi jobbade i varsin studio under några månader. Vi har starka viljor båda två. Men ser man tillbaka på det så var det precis det rätta.

klar

Artikellänk är kopierad

Pontus Hammarlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro