ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

GI två dagar i veckan ger större effekt på vikten

Jenny Sköld · 16 Dec 2011
Uppdaterad 16 Dec 2011

Ny studie: Att utesluta kolhydrater i två dagar i veckan bättre än GI på heltid. Bäst effekt på både hälsa och vikt.

klar

Artikellänk är kopierad

Trött på att räkna kalorier dygnet runt? Testa i stället att punktmarkera två dagar i veckan då du äter en strikt GI-diet. Då kan du äta som vanligt resten av veckan – och ändå gå ner i vikt, skriver Time Magazine.

Enligt ny studie, som presenterades vid  San Antonio Breast Cancer Symposium, är tvådagarsmetoden till och med mer effektiv på både viktnedgång och hälsa, än att äta GI på heltid.

Det kan dessutom göra det lättare att hålla sin diet.

De 115 kvinnor som deltog i studien delades in i tre grupper. Den första höll sig till GI-kost två dagar i veckan och begränstade då kaloriintaget till 650 kalorier.

Nästa grupp åt GI-kost på heltid och hade inga kalorirestriktioner och en tredje grupp gickn på en Medelhavsdiet, med vegetabiliska fetter, mycket oliver, pasta och fisk. Det dagliga kaloriintaget var 1500. 

Resultatet visade att viktnedgången hos kvinnor i den första gruppen – som ätit GI-kost endast två dagar i veckan – snittade på 4,1 kilo på fyra månader. Gruppen som höll sig till Medelhavsdieten snittade på 2,3 kilo.

Den första dieten visade sig även ha mycket större positiva effekter på hälsan än de andra två.

klar

Artikellänk är kopierad

Jenny Sköld
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro