ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Glöm choklad och rosor i år

Anders Göransson · 10 Feb 2012
Uppdaterad 10 Feb 2012
Chun-Yi Liu och Karl Åsbrink tycker att det är viktigt att ge varandra något på  Alla hjärtans dag, men att kraven på kreativitet är överdrivna. 

Chun-Yi Liu och Karl Åsbrink tycker att det är viktigt att ge varandra något på  Alla hjärtans dag, men att kraven på kreativitet är överdrivna.  Foto: Klara Leo


Det är dags att vi skärper oss, svenska män. Choklad och en röd ros duger inte längre. Tydligen.

klar

Artikellänk är kopierad

En ny undersökning visar att kvinnorna önskar sig mer kreativitet av sin partner vid valet av Alla hjärtans dag-present.

Över hälften – 53 procent – av kvinnorna efterlyser större uppfinningsrikedom. Bland männen uttrycker 23 procent motsvarande missnöje. För den som nu rodnar och känner sig enkelspårig finns tröst – för värre än fantasilöshet är ändå snålhet.

Och den är ännu mer utbredd.

Bara en fjärdedel av kvinnorna i undersökningen uppgav att de alltid eller oftast brukar blir uppvaktade med presenter på Alla hjärtans dag. Bland männen var motsvarande andel en tredjedel.

I Ringens köpcentrum i Stockholm träffar Metro paret Chun-Yi Liu och Karl Åsbrink, som tycker att kraven på originalitet är överdrivna. Däremot är det viktigt att man ger något.

– I Japan är man stenhård på att ge varandra choklad. Men där är det tjejerna som ger killarna choklad på Alla hjärtans dag. Sedan en vecka senare firar man White day och då är det killarnas tur, berättar Karl.

För dig som till äventyrs har glömt – Alla hjärtans dag inträffar på tisdag. Du har några dagar på dig att fundera...

Fotnot: Undersökningen genomfördes av Yougov på beställning av Tradera. 1 016 personer i åldern 18-74 deltog.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro