ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Glöm handkontrollen – använd hjärnan istället

Anders Frick · 27 Feb 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Spelkontrollen sätts på huvudet och består av 14 hjärnsignalssensorer och gyroskop.

Spelkontrollen sätts på huvudet och består av 14 hjärnsignalssensorer och gyroskop. Foto: Anders Frick


klar

Artikellänk är kopierad

Emotivs hjärnkontroll läser av hjärnans signaler och omvandlar dem till händelser i datorspel. I höst kommer konsumentversionen ut på marknaden.Systemet från amerikanska Emotiv heter EPOC och kan detektera 30 olika typer av signaler, från känslor till ansiktsuttryck och ögonrörelser. Själva spelkontrollen sätts på huvudet och består av 14 hjärnsignalssensorer och gyroskop som detekterar huvudrörelser.

För tillfället finns tekniken bara tillgänglig för spelutvecklare, men i slutet av året kommer en konsumentversion ut på marknaden – till ett ungefärligt pris om 2000 kr.Inom sjukvården an­vänds liknande utrustning för att mäta hjärnsignaler från patienter. Där handlar det dock om mer avancerad teknik som måste fästas med elektroder och speciell gelé för att få tillräckligt bra kontakt mot huden. Emotivs system använder geléfria sensorer.– Det här är ett genombrott eftersom att vi kan få väldigt hög kvalitet på signalerna utan att använda gelé. Hemligheten ligger i ett speciellt material som vi har i sensorerna, säger Nam Do, VD för Emotiv.

Vad sensormaterialet består av vill Nam Do inte avslöja för Metro Teknik. Kontrollen har fått ett blandat mottagande i industrin.– Spelindustrin behöver alternativa spelkontroller, men problemet för oss är att vi knappast stöder en kontroll som inte först har sålts i närmare 10 miljoner exemplar, säger Steve Nix, affärsutvecklare på ID Software, som tillverkat klassiska PC-spelsuccéer som Wolfenstein, Doom och Quake.Bland konsoltillverkarna gillar man redan alternativa spelkontroller, likt gitarrer till Guitar Hero och Nintendos Wiimote. Men man är ännu inte övertygad om att gå så långt som att bara använda hjärnan för att styra framtidens spel.– Mest intressant i dag är enheter som använder rörelsesensorer och kameror, säger Christopher Kimmell, spelproducent på Microsoft Game Studios.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Frick
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro