ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Google 20 år – så ska AI ta företaget in i framtiden

Filip Joelsson · 29 Sep 2018
Uppdaterad 1 Okt 2018
Det görs trots allt närmare 3,5 miljarder sökningar i världen per dag, på 149 olika språk.

Det görs trots allt närmare 3,5 miljarder sökningar i världen per dag, på 149 olika språk. Foto: Pexels


På 20 år har Google gått från att vara ett studentprojekt som ratades av konkurrenter till att bli en företagsjätte vars tjänster används av en stor del av den uppkopplade världen. Nu förlitar sig företaget på artificiell intelligens för att ta sökningarna framåt. Men kan man lita på att AI alltid visar sanningsenlig information? Vissa saker behöver vi fortfarande människor till, säger Pandu Nayak, vd för Google Search.

klar

Artikellänk är kopierad

Det var inte många som trodde på Stanfordstudenterna Sergey Brin och Larry Pages nya sökmotor när det begav sig i slutet av 90-talet. Duon försökte sälja in sin idé– en snabb sökmotor som via ett nytt system för att läsa av sidor på nätet kunde erbjuda ett näst intill oändligt antal träffar – till ett flertal kunder, men fick nobben gång på gång.

Ett imperium

20 år senare är företaget tillsammans med moderföretaget Alphabet värderat till närmare 800 miljarder dollar, och det som började med en sökmotor har vuxit till ett imperium som erbjuder allt från mobiltelefoner till teknologin bakom självkörande bilar.

Stort fokus ligger dock fortfarande där det började ­– på sökmotorn. Det görs trots allt närmare 3,5 miljarder sökningar i världen per dag, på 149 olika språk.

LÄS MER
Google – en tidslinje
Googles pressevent i Bryssel arrangerades i ett stort garage, eftersom det var just i ett garage allt började för 20 år sedan. Foto: Oliver Anbergen – Melting Prod.
Googles pressevent i Bryssel arrangerades i ett stort garage, eftersom det var just i ett garage allt började för 20 år sedan. Foto: Oliver Anbergen – Melting Prod.

20-årsjubileet till ära har Googles sökdivision, Google Search, bjudit in press från Europa till ett stort event i ett garage i centrala Bryssel.

– Ni kanske redan har ställt er frågan varför vi befinner oss i ett garage? Vi tänkte att de ju ändå var så allt började, så varför inte, meddelar en Google-representant, innan dagens huvudperson, Pandu Nayak, bjud upp på scen.

quotation startFör 20 år sedan handlade det bara om textquotation end

Fokus på användaren

Nayak, tidigare researcher vid Nasa, har ägnat det senaste decenniet åt att försöka optimera Googles sökmotor till att ge så relevanta svar till användaren som möjligt. Idag bär han titeln ”vice president” för Google search, och har rest till Bryssel för att prata om AI.

– För 20 år sedan handlade det bara om text, i dag handlar det om bilder, filmer och allt runtomkring, säger han, samtidigt som ett bildspel bakom honom illustrerar just detta.

Nyckeln till Googles framgång, menar Nayak, handlar om att fokus alltid legat på användaren. Att den som ställer en fråga i sökmotorn ska få ett så relevant svar som möjligt, baserat på vem som frågar.

För det är trots allt så det ser ut. En person som kontinuerligt använder Google i inloggat läge, och som genom sitt användande får Googles algoritmer att förstå ungefär vad denne är intresserad av, får inte nödvändigt samma sökresultat som en annan.

En faktor som räknas i är till exempel var personen befinner sig rent geografiskt.

Problem med falska nyheter

I en tid av filterbubblor och desinformationskampanjer är det en inte helt lätt uppgift att erbjuda pålitliga resultat som bygger på dessa algoritmer, och samtidigt se till att man inte blir en bidragande faktor till spridning av falska påståenden, menar Google.

Masskjutningen i Las Vegas förra året är ett sådant exempel. Nättroll och högerextrema utnyttjade tillfället till att massproducera missvisande uppgifter om gärningsmannen, som sköt ihjäl 58 personer på en konsert från ett hotellfönster. Mannen påstods ha konverterat till Islam innan skjutningen, och stort fokus låg på att han var demokrat. Vid en Google-sökning hamnade flera falska påståenden högst upp i resultatfältet.

– Vi har spenderat enormt mycket resurser på att försöka komma till bukt med de här problemen, för det är många som försöker lura systemet. Det finns företag vars hela idé bygger på att få missvisande fakta att hamna högt upp i resultatfältet. Det försöker vi motarbeta hela tiden, annars skulle sökmotorn vara obrukbar, säger Nayak.

Pandu Nayak, vice president för Google Search, arbetar flitigt med att optimera sökresultaten med hjälp av AI. Foto: Oliver Anbergen – Melting Prod.
Pandu Nayak, vice president för Google Search, arbetar flitigt med att optimera sökresultaten med hjälp av AI. Foto: Oliver Anbergen – Melting Prod.

En naturlig väg att lösa problemet på vore kanske att skapa en algoritm som helt enkelt tar bort missvisande information. Men där är man ännu inte, menar Nayak.

– Jag tror inte på ett system som bygger på att vi via maskininlärning låter AI avgöra vad som är en falsk nyhet eller vad som klassas som missvisande. Där behöver vi fortfarande människor som diskuterar saken, säger Nayak.

quotation startJag kan inte säga att vi är perfekta, men vi gör framstegquotation end

Satsar på samarbeten

För att komma runt problemet satsar Google istället på samarbeten med experter inom flera områden för att på så vis i någon mån se till att bistå med kvalitativ information.

I våras lanserades exempelvis ”Google news iniative”, en satsning på 300 miljoner dollar, där Google samarbetar med etablerade nyhetsorganisationer med hög trovärdighet för att komma till bukt med spridningen av falska nyheter.

Exakt hur man ska gå till väga tycks vara oklart, och att lösa problemet till hundra procent kommer att bli svårt.

– 15 procent av alla sökningar som dagligen görs på Google är helt nya, vilket gör att vi konstant måste optimera algoritmerna. Vi gör ungefär 230 000 interna tester per år för att förbättra. Jag kan inte säga att vi är perfekta, men vi gör framsteg, säger Pandu Nayak.

Kritik från Donald Trump

USA: s president Donald Trump har också anklagat Google för att vara politiskt partiska i sina sökresultat. För en tid sedan gick Trump ut på Twitter och påstod att den som söker på artiklar om honom i regel får upp ”vänsterdrivna” nyhetsorganisationers bevakning.

Kritik som Google snabbt avvisade.

”När användare skriver in frågor i Googles sökfält är vårt mål att se till att de får de mest relevanta svaren inom några sekunder. Sökning används inte för att ställa in en politisk agenda och vi riktar inte våra resultat mot någon politisk ideologi”, svarade man i ett uttalande.

AI ska hjälpa användare

På vilka sätt kommer då Google att använda sig av AI för att förbättra användarupplevelsen framöver? Under Brysseleventet passade företaget förstås på att visa upp en och annan nyhet som handlar om just detta.

Något vi kommer se inom en snar framtid är anpassade tips direkt under sökfältet på Google, via så kallade aktivitetskort. En användare som vid flera tillfällen sökt på saker inom samma ämne, exempelvis vid planerandet av en resa, kommer att kunna se vad hen sökt på tidigare, tillsammans med förslag på platser att se i närheten, och populära platser att ta bilder på. På så vis hoppas Google att folk ska slippa spara länkar i olika dokument, och i stället bli serverade allt direkt via AI.

Dessutom kommer Google inom kort att uppdatera sin bildsökningstjänst, Google Bilder, med en och annan AI-finess. En sådan funktion är till exempel att den som söker på en bild på en bil, en växt eller något annat, ska kunna markera ett område i bilden för att få information om just det specifika objektet, så som recensioner eller länkar till sajter som säljer varan.

Men hur ska man egentligen som privatperson förhålla sig till att ett företag helt och hållet anpassar sina tjänster efter en själv? Funktionerna som den artificiella intelligensen hjälper till med bygger ju trots allt på att den redan vet saker, om dig och ditt beteende på internet.

Enligt Michael Galvez, produktmanager på Google search är det helt och hållet upp till var och en att använda tjänsten som man behagar.

– Det Google vet om dig är trots att bara sådant som finns i din egen aktivitetshistorik om du har ett konto. Möjligheten finns alltid att ta bort informationen, men då kanske inte användarupplevelsen blir densamma, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Joelsson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro