ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Google – en tidslinje

Filip Joelsson · 29 Sep 2018
Uppdaterad 3 Feb 2019
Att ”googla” har nu mer eller mindre blivit synonymt med att söka efter information på nätet.

Att ”googla” har nu mer eller mindre blivit synonymt med att söka efter information på nätet. Foto: Unsplash


Det som började som ett experiment på Stanford University 1996 är i dag världens största sökmotor. Följ med på Googles utveckling.

klar

Artikellänk är kopierad

1996:

Stanfordstudenterna Larry Page och Sergey Brin experimenterar med en sökmotor som de till en början kallar BackRub. Den bygger på ett system som läser av vilka sidor på internet som länkar till varandra för att på så vis skapa en hierarki, och används till en början internt på Stanfords universitet.

1998:

BackRub byter namn till Google, efter den matematiska termen googol (en etta följd av 100 nollor). Företaget får sin första ekonomiska skjuts på 100 000 dollar via en investerare som tror på den snabba sökmotorn. Google lanseras nu publikt.

2000:

Googlesök möjliggörs nu på flera olika språk. Sökjätten Yahoo, som vid tidpunkten är störst, har fått upp ögonen sökmotorn, och börjar använda den själva i sin egen söktjänst. Samarbetet blir dock inte långvarigt.

2002:

Google har nu gått från att vara en uppstickare i branschen till att bli ett reellt hot mot större konkurrenter. Yahoo försöker befästa sin position som störst genom lägga ett bud på Google på 3 miljarder dollar, men får nobben. Samma år lanseras nyhetstjänsten Google News.

2004:

En Google-anställd ombeds titta på huruvida han kan skapa ett internt mejlsystem för att hantera det stora informationsflödet på företaget, som nu har över 1000 anställda. Resultatet blir Gmail. En mejlklient som även lanseras utåt, med ett hisnande lagringsutrymme på 1 gigabyte. Vid tiden erbjöd konkurrenterna sällan mer än en handfull megabyte. 2004 är också året då Google introduceras på börsen.

2005:

Karttjänsten Google Maps lanseras. Vid tidpunkten endast användbar på datorer. Det är först vid den smarta telefonens intåg några år senare som tjänsten slår igenom på allvar, bland annat via sin GPS-funktion. Kanske hade Google på känn att de smarta telefonerna var på väg, för 2005 köper man även i det tysta upp ett litet företag vid namn Android Inc, som gör mobila operativsystem.

2006:

Google inser att det här med videoklipp på nätet är framtiden och köper upp relativt nystartade Youtube för 1,6 miljarder dollar, efter ett budgivningskrig med bland andra Microsoft och konkurrenten Yahoo.

2007:

Googles affärsmodell bygger i huvudsak på att företag betalar pengar för att hamna högt upp bland sökträffarna vid en google-sökning. 2007 breddar man intäktsramarna genom att köpa upp företaget DoubleClick, som vid tillfället är störst på klickbara annonser på nätet. Summan? 3,1 miljarder dollar.

2008:

Google har redan skapat den störta sökmotorn, äger den största plattformen för videoklipp på nätet, och har en av de största mejlklienterna. Men varför ska alla dessa tjänster användas via webbläsare skapade av andra företag? 2008 lanseras Google Chrome, och på fyra år går webbläsaren förbi jättar som Internet Explorer och Mozilla Firefox i antalet användare. I dag är Chrome den webbläsare som används mest.

2008 är också året då den första Androidtelefonen lanseras. Till skillnad från konkurrenten Apple, som året innan lanserat sin första iPhone och operativsystemet iOS, lanseras Android med öppen källkod. Tio år senare använder i princip alla telefontillverkare Android i sina mobiler. Förutom Apple, förstås. Enligt analysföretaget IDC används Android år 2018 i 85 procent av världens alla smartphones.

2010:

Google släpper sin första egna mobiltelefon, Nexus One. Nexusserien går sedermera över till att kallas Pixel, vilket är namnet på Googles egna telefoner i dagsläget. 2010 är också året då Google börjar experimentera med självkörande bilar.

2011:

Google bygger vidare på koden i webbläsaren Chrome och släpper ett eget operativsystem för datorer – Chrome OS. Datorer som använder operativsystemet kommer att kallas Chromebooks.

2011 är också året Google ska lansera en av sina första floppar – den sociala plattformen Google +. Det spekuleras i om detta ska bli ”Facebook-dödaren”. Google har ju ändå för vana att ge sig in på sonderad terräng, för att sedan ta över helt.

Så blir dock inte fallet. Google + blir aldrig den succé företaget hoppats på, och än idag kan vi konstatera att Facebook är ohotad etta på den fronten.

2012:

Google Glass presenteras. En sorts glasögon som projicerar saker i den verkliga omgivningen. Glasägonen går även att fota och filma med. Google glass blir ingen hit och lanseras aldrig för en större publik, men banar väg för den AR-våg (agumented reality) vi ser i dag.

LÄS MER
Facebook och Viralgranskaren i unikt samarbete

2013:

Google Chromecast lanseras. En liten dosa som kopplas in i tv:n, och som gör det möjligt att spegla innehåll från sin telefon eller dator till tv:n utan sladdar.

2014:

Google börjar intresserade sig allt mer för artificiell intelligens, AI, och köper därför företaget Deepmind för 500 miljoner dollar. Med hjälp av det nyförvärvade företaget utvecklas bland annat den första maskinen någonsin att vinna över en människa i det antika asiatiska brädspelet Go.

2015:Google omstruktureras och moderföretaget Alphabet Inc. skapas, för att på så vis kunna starta nya sidoföretag samtidigt som Google fokuserar på sin kärnverksamhet. Exempel på nya företag som vuxit fram under Alphabet är Waymo, som utvecklar självkörande bilar.

2016:

Google inser att de behöver en egen variant av Apples ”Siri”, och lanserar därför Google Assistant. Frasen ”Ok google” börjar användas av Android-användare världen över. 2016 är också året Google lanserar sin första telefon i Pixel-serien, samt högtalarassistenten google home.

2018:

Google, inklusive moderföretaget Alphabet, tillhör världens största och beräknas tillsammans vara värderade till 960 miljarder dollar. Att ”googla” har nu mer eller mindre blivit synonymt med att söka efter information på nätet. Enligt analystjänsten internetlivestats sker 40 000 sökningar i sekunden på Google. Eller ungefär 3,5 miljarder per dag, om man så vill.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Joelsson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro