ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Google tappar på annonsmarknaden

Metroteknik.se · 14 Feb 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Google tappar marknadsandelar inom internetannonsering visar färska siffror. Det är första gången på två år som Google inte ökar sin marknadsandel.

Det är siffror från IDC Media som visar att Google för första gången på två år nu tappar marknadsandelar inom internetannonsering. Men även om marknadens största aktör tappar har den amerikanska marknaden i sig vuxit med hela 27 procent. Marknaden för internetannonsering är nu värd drygt 150 miljarder kronor. IDC tror att en sammaslagning av Yahoo och Microsoft skulle kunna tävla med Google om annonsörerna på nätet.– En sammanslagning av Microsoft och Yahoo skulle ge dem ungefär 17 procent av marknaden. Inte nog för att nå Google men tillräckligt för att ge dem en sportslig chans att jämfört med om de försöker på egen hand, säger IDC chefen Karsten Welde i ett uttalande.Google föll med 0.5 procent under sista kvartalet förra året och har nu drygt 23,7 procent av marknaden för annonsering på nätet i USA.

klar

Artikellänk är kopierad

Metroteknik.se
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro